יח. מוות

עמוד:181

192 פטירת אשת הדיין במעיי ן עין סלואן [ 485 / 57 ] סיבת כתיבת [ ה ] מלים וגורם רישום [ ה ] דברים [ האלה הם כדלהלן [ : במושב בית הדין של השריעה הנעלה בירושלים הנאצלה והנצורה , יפארה אללה יתעלה , בפני מולאנא המלומד הגדול המאמת המיטיב להבין , הקאדי החנפי לטף אללה , אשר כתב ידו המכובד מופיע בראש [ המסמך ] הדומה לזה , לנצח תהי מעלתו ויתמלאו כל משאלותיו , הופיע עלי בן עבד אללה [ השליח ] מטעמו של פאר האנשים המצוינים חיסרוא , צובאשי העיר ירושלים הנאצלה , תרבה גדולתו . הוא מסר לו , ייטיב עמו אללה יתעלה , כי אישה יהודייה ירדה [ למעיין ] עין סלואן בדי לרחוץ במימיו ומתה . הוא ביקש לבדוק ולחקור בדרך חוקית את הפרשה שלה ואת הסיבה למותה . [ הקאדי , [ ינהג בו אללה בחסד , מינה מטעמו את מולאנא הקאדי אבו אל עון אל דירי , ינהג בו אללה בחסד , לבדוק את האישה הנזכרת ולחקור את הפרשה שלה בדרך חוקית . מולאנא הקארי אבו אל עון הנזכר שם פניו לעין סלואן ומצא במקום הנזכר את הצובאשי הנזכר . הוא בחן את האישה היהודייה הנקראת קמרא בת מוסא היהודי , אשת יהודא דיין עדת היהודים המתגוררים בעיר ירושלים הנאצלה . הם מצאו אותה מתה , ללא רוח [ חיים ] וחסרת תנועה , מוטלת על גבה על ספסל אבן בפתח המעיין . הם בדקו אותה באופן מדוקדק , מושלם ומלא . בגדיה הופשטו ממנה , והאישה חלימה בת חאגי אחמד אשת חאג' ע'ראב ובתה פאטמה אשת מחמד בלוטה מהכפר סלואן בדקו אותה . אולם לא נמצא בה לא פצע ולא סימן של פצע , לא [ סימנים ] כחולים , לא חניקה ולא סימן של חניקה ולא דם ניגר מנקבי [ גופ ] ה ' . שתיהן הודיעו זאת כעדות ראייה , לא על סמך השערה וסברה , וזאת כאשר הוסר הצעיף מעל פניה וצווארה . לא נמצא בשניהם פצע , לא [ סימן ] של חניקה ולא טביעה . לאחר מכן הובא אבראהים בן יהודא היהודי שהוא בן אחותה של האישה קמרא , ונשאל על אודות העניין ועל אודות בואה לעין סלואן . הוא הודיע , בי בעלה הדיין התיר לו להביא אותה לעין סלואן כדי שתרחץ בו בשל כאבי החולשה , וכי היא היתה חולה [ במשך ] שישה חודשים ומרותקת למיטה , הוא הרכיב אותה על גבי חמור ופנה עמה מהעיר ירושלים הנאצלה בלוויית שני אנשים מקרב [ עדת ] היהודים , עד שהביאוה אל עין סלואן , היא ירדה מהחמור , ירדה למעיין , רחצה במימיו , עלתה ממנו , לבשה את בגדיה , שכבה על גבי ספסל האבן , נפחה את נשמתה ומתה לפי גזרתו של אללה יתעלה , אשר לאף לא אחד אין מנוס ממנו . אלה הם [ הממצאים ] שהעלו הבדיקה והחקירה . [ הדברים ] נכתבו בסג'ל כהווייתם ב 25 בחודש רג'ב שנת . 985 תעודה 1 192 במקור בטעות : גופו . 2 כלומר : בפניה ובצווארה . ג 8 באוקטובר . 1577

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר