יח. מוות

עמוד:177

יח . מוות בית הדין עסק בתדירות גבוהה למדי במקרי מוות של יהודים ? כל אימת שנמצאה גופתו של יהודי או שדווח על היעלמו מתוך חשד סביר שמת , היה בית המשפט מתערב בנסיון לקבוע את סיבת המוות ונסיבותיו . כאשר היה המוות טבעי , היו בני משפחתו הקרובים ( אישה ובת במקרה דנן ) נדרשים לזהות את הגופה ולהצהיר מפורשות בבית הדין , כי אינם מאשימים אדם במותו ( תעודה מס' . ( 187 כשעסק קברן יהודי בפינוי קברים ממערה בהר הזיתים , אירעה התמוטטות קרקע והיהודי נקבר תחת המפולת . ראשי הקהילה פנו אל הקאדי וביקשוהו לשלוח מומחים ואנשי ציבור כדי לוודא שמותו נגרם בתאונה ולא בידי אדם ( תעודה מס' . ( 189 בדיקה דומה נעשתה במקרה אחר , כשאישה יהודייה יצאה לרחוץ במעיין השילוח ומתה : הפעם נשלחו כמובן שתי נשים מוסלמיות לבדוק את הגופה ולוודא , כי אין בה כל סימני אלימות . לאחר הבדיקה , העיד בעלה , כי היתה חולה חודשים מספר קודם לכן , וכי הוא הרכיבה על חמור וירד בלוויית שני אנשים נוספים כדי שתרחץ במימי המעיין , שמא יוטב לה כתוצאה מכך . מותה , כך עלה מן העדות ומן הבדיקה הגופנית , היה מסיבות טבעיות , ולמען הסר כל ספק נרשמו כל פרטי המקרה בספרי בית הדין ( תעודה מס' . ( 192 במקרה אחר היה זה יהודי עיוור , שנפל לפתח מערת טחנת הקמח שבשכונת היהודים ונפצע , ולאחר ימים אחדים הלך לעולמו . בית הדין לא הסתפק בדיווחה של אשתו , אלא שלח משלחת לבדוק את העובדות , ורק לאחר שזו הודיעה כי לא נמצאו בגופה כל סימני אלימות , נתקבלו כל הממצאים הללו כעובדות גם על ידי בית הדין ( תעודה מס' . ( 193 חקירה ודרישה מטעם בית הדין נעשתה בכל מקרה של מוות , אך כאשר הסתבר שסיבותיו אינן טבעיות , היה בית המשפט מנסה להמשיך ולברר את הנסיבות גם לאחר הבדיקה הראשונית . מכל מקום , הקאדי היה קובע מפורשות בפרוטוקול שחיבר את סיבות המוות , מקום האירוע וכל פרט מזהה אחר . כך , למשל , כשנמצאה גופת נער יהודי בכרמים שליד ירושלים ? כך כשנעדר קניין תבואה יהודי בכפר מצפון לירושלים ונמצא זמן מה אחר כך חנוק י וכך גם כשנעדר יהודי מירושלים , וחברו שיצא עמו נחשד לגבי היעלמו ( תעודות מס' . ( 191 , 190 , 188 כל הבדיקות והדיווחים הללו נועדו לברר אם יש אחראי למקרה המוות , ובמידת הצורך והאפשר לזכות את החשודים ה"טבעיים" — מקורביו של ההרוג , מי שנמצא בחברתו בסמוך להיעלמו וכיו"ב . במיוחד חשוב היה הדבר כדי להסיר כל ספק מן הקהילה כולה , שהרי נחשבו "בני ישראל ערבים זה לזה" בשל ליכודה של הקהילה ומגורי בניה אלה בסמוך לאלה . לא היה בכך חריג מן הנורמה המקובלת אז ? תושבי כל שכונה , ויותר מכך ראשיה , נחשבו אחראים זה לזה . כשנמצאה גופה מושלכת בשכונה

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר