יד. התנכלויות ליהודים

עמוד:157

הנאה ואמרו לבניהם [ של היהודים ' [ "נעשיתם מוסלמים" — מן הראוי כי לא תשמעו תביעות מעין אלה . אל תאפשרו בשום פנים לאדם כלשהו לעשוק ולהתאנות בניגוד לשריעה הטהורה ולקאנון שנקבע . אל תאפשרו לשום אדם כלשהו לשבת בבתיהם ש [ ב ] הם משפחתם וילדיהם ואל תאפשרו לגבות אף פרוטה משלהם ללא תמורה ובחינם . מעתה ואיל ך אל תאפשרו להעסיקם בשירותם שלהם [ של האחרים ] ואל יילקחו לעבודות כפייה בימים הקדושים להם על פי פולחנם ובשאר הימים . אל תניחו לאף אחד לעושקם ולהתאנות להם בניגוד לשריעה ולקאנון . ואם יש אנשים בני בליעל אשר נוהגים לעשות מעשים מסוג זה במטרה לגזול כסף ולהפיק טובות הנאה מן העדה היהודית , אין להסתיר זאת ולא את שמם ותיאורם . עליכם לרשום ולהודיע [ זאת ] יחד עם [ פרטי ] העניינים שזייפו . אתם , הקאדים , ראו שיירשם נוסח הפרמאן הנאצל הזה בספרי בית הדין שלכם כדי שבעתיד יפעלו הקאדים הבאים [ למקומותיכם ] לפי תוכנו הנאצל . אל תתירו [ לפעול ] בניגוד לו . דעו זאת ולאחר pw , 7 השאירו את צווי הנאצל הזה בידיהם [ של היהודים . [ סימכו על הסימן הנאצל . נכתב בשליש האחרון של חודש גימאד'א אל אאח'תא ] שנת 963 בעיר ק ונסטנטינופול הנצורה . 155 גזילת רכוש על ידי איש צבא נ [ 286 /« 6 במושב בית הדין של השריעה ... בירושלים הנאצלה ... בפני מולאנא ... אליאס אפנדי ... בנוכחות ... חסין סגן מפקד [ מצודת '[ העיר ירושלים הנאצלה הופיעו האנשים הבאים : יאסף בן מרדח'אי , נאתאן בן יהודא , מאייר בן שמואל , הרב סמסום , סעאדה בן אצחק , אבראהים בן מרדוח / דאניל בן יהודא , אסאק בן סעדון , שועא בן עאזר , שמואל בן אל טראבלסיה , שחאדה בן אבראהאם , אדליא בן שמואל ונאנשים ] אחרים מבין היהודים המתגוררים בירושלים הנאצלה — גברים ונשים . הם התאוננו והתלוננו על אחמד הקשת איש שכם , על כי נהג לעמוד בשערו של הצובאשי הקודם , ותמיד נהג לפגוע בהם , להוציא דיבתם רעה , וכל מי מביניהם אשר לא ריצה אותו בכסף היה מלעיז עליו בפני השליט וקונס אותו באופן בלתי חוקי , בבל יום הוא בא אל פתח בית הכנסת שלהם וגוזל את כספם . הם ביקשו להביאו [ לבית הדין , [ והוא בא . האנשים הנזכרים תבעו אותו , חלקם תבעו אותו על כסף שלקח [ מהם ] בעושק ובשוחד , חלקם תבעו אותו על שלקח לו [ מהם ] אריגים וחלקם תבעו אותו על שהוציא דיבה [ עליהם . אחמד ] הכחיש את כל הדברים אשר טענו נגדו וביקש מהם הוכחה . [ היהודים ] ציינו , כי אין להם ראיה [ שמקורה ] במוסלמים וביקשו ממנו להישבע . אז נשבע [ אחמד ] לכל אחד 5 ו10- במאי . 1556 תורגם מתורכיה . 6 ראה : — 78 / 29 פרמאן דומה , אם כי קצר יותר ומועדו ק ודם : -14ג 2 באפריל 1553 ( מוסלמים תובעים יהודים בירושלים בטענות שווא כי קיללו את האסלאם , ומטרת התביעות היתה גזילת כסף מהיהודים . ( תעודה 55 ו 1 במקור . י "כתחידא . " 2 בנראה שיבוש השם שמשק . " נ כנראה שיבוש השם -גדליה 4 . " במקור : "אל קואס 5 . " במקור : "חאכם אל סיאסה , " מי שפוסק פסק דין חמור ( סיאסה . ( וראה : בהן , יהודים , עמ 65 ' ו , הערה 7 ג ; הד , תעודות , עמי ; 61-60 , 59 הנ ל , חוק פלילי , עמ ; 270-259 טיאן , היסטוריה , עמי 6 . 451-446 מילולית : "קונס אותו בהפסד . "

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר