יג. הגבלות לבוש

עמוד:148

עכשיו [ דעו , כי ] העדה היהודית היא משלמי מס גולגולת כשאר משלמי מס הגולגולת שלי,- אין להתערב [ בענייניהם ] ולהתאנות להם בניגוד לשריעה העתיקה ולקאנון העתיק . אין דעתי נוחה מכך שיעשקו ארם כלשהו ויתאנו לו בימי האושר הסולטאני שלי . מטרת מינויו של שופט ומושל בכל מקום היא לאפשר לתושבים הנמצאים שם בימי הצדק הסולטאני שלי לחיות חיי רווחה . מהי הסיבה , כי לעדת היהודים עושים מעשי עושק מעין אלה , מתאנים להם ועושים להם עוולות ? אחריותכם היא למנוע את העושקים והמתאנים כדוגמה הנ"ל . ציוויתי , כי בהגיע צווי הנאצל , אשר חובה לציית לו , עליכם לנהוג לפיו בעניין זה כראוי . בידקו : [ האם הוגשה ] באותו אופן ובתחומי אחריותכם תביעה כדוגמת ההיא כנגד העדה היהודית , ודונו בתביעה של אלה שתבעו . אל תאפשרו לפעול בניגוד לשריעה , למנהג הנקוט ולקאנון , בטענה 1 " תיכנסו לבית המרחץ עם פעמון , תתכסו בצהוב ואת מתיכם תסלקו [ מקברותיהם . " [ אם יש מישהו מקרב העדה הנזכרת [ של אנשי הרשות ] שהוא בן בליעל העושה זיוף והונאה רבתי והנוהג בדרך זו , אין להסתיר [ זאת .- [ את שמו ותיאורו יחד עם הזיוף שעשו יש לכתוב ולשלוח פטיציה אלי . את נוסח צווי הנאצל הזה תרשמו בספר בית הדין , תפעלו בהתאם לתוכנו ואל תתירו [ לפעול ] בניגוד לו . לאחר העיון השאירו את צווי הזה בידיהם [ של היהודים . [ סימכו על הסימן הנאצל . נרשם בשליש השני של חודש גימאדיא אל אול [ א ] שנת ו ' 96 בעיר חלב . 44 ו איסור לחלוף על פני כנסיית הקבר now , !] בפני מולאנא עמוד התווך של שופטי האסלאם , בחיר מושלי בני האדם , מולאנא אפנדי עבד אל רחמאן , לנצח תהי רוממותו , תבע תפארת [ האנשים ] המצוינים מראד , צובאשי העיר ירושלים הנאצלה , תרבה גדולתו , את עאזר בן אבראהים סוחר האריגים היהודי . בנוסח תביעתו אמר , כי לפני תאריכו [ של מסמך זה ] התחייבה עדת היהודים בירושלים הנאצלה בשבועה בכתב [ כדלהלן [ : והיה כי יחלוף אחד מהיהודים על פני פתח כנסיית הקבר או ייכנס אליה , יהא עליו לשלם למושל מחוז ירושלים הנאצלה , יהא אשר יהא , סכום של 00 ו [ מטבעות ] זהב סולטאני . [ הוא המשיך וטען , [ כי בנשנת ] 962 עמד עאזר הנזכר בפתח כנסיית הקבר ונכנס אליה בעת בואם של [ עולי הרגל ] הקתולים [ ו ] הגרגוריאנים מהספינה לירושלים 4 במקור : "קדים , " שיבוש של המלה "קוים , " שפירושה : נכוחה . 5 על "שריעה- t » kp"i ראה לעיל , תעודה מסי , 40 הערה 6 . 6 במקור . "רעאיא . " וראה לעיל , תעודה מסי , 37 הערה 7 . 4 במקור : "המאיו , " שהוא שיבוש של המלה " המאיון 8 . " במקור : -תרויז , " שהוא שיבוש של המלה "תזויר 4 9 . " ו23- באפריל . 1554 תורגם מתורכית . ו במקור : "גיוחיי . " 2 במקור " -. אל קמאמה , " כלומר כנסיית הקבר הקדוש ( אל קיאמה , ( אשר המוסלמים קוראים לה "אל קמאמה , " שפירושה אשפה , מלשון זלזול . וראה הד , תעודות , עמי 182 והערה . 2 איסור זה היה קיים גם בתקופה הממלוכית , וראה : אי ארסה , "הגבלות על חופש תנועתם של יהודי ירושלים בשלהי ימי הממלוכים ובראשית התקופה העותימאנית , " ב"ז קידר ( עורך , ( פרקים בתולדות ירושלים בימי הביניים , ירושלים תשל"ט , עמי . 213 209 26 3 בנובמבר15- בנובמבר . 1555

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר