הקדמה

עמוד:ט

לשרת את הלימוד האינטנסיבי בכיתה ובבית . על מנת למנוע כתיבה בתוך הספר , רצוי שהמורים יצלמו אותן מפות אשר תשמשנה עזרים דידקטיים תוך כדי תהליך ההוראה . מושגים ושמות מודגשים בגוף הטכסט , כאשר בשוליו ניתנים ההסברים וההרחבות . לרוב בא ההסבר במקום הראשון שמוזכר בו השם או המונח . לעתים , בגלל ריבוי ההסברים , נאלצנו בעזרת כוכבית להפנות את הלומד לביאור בעמוד אחר . השאלות משולבות בתוך הפרק ומתייחסות למקורות , למפות , ולמאמרים נוספים . השאלות נבדלות זו מזו בדרגתן . יש ביניהן הדורשות רק "הבנת הנקרא , " יש הדורשות מיומנויות ( גיאוגרפיות , לשוניות ) וחלקן — שאלות לניתוח והשוואה . בסוף כל דיון צורפה ביבליוגרפיה מצומצמת . רשימה נרחבת יותר ימצאו המורה והתלמיד בחוברת הביבליוגרפית על ירושלים לדורותיה , בהוצאת משרד החינוך והתרבות ויד יצחק _בן צבי . ( 1992 ) טוב יעשו המורים המשתמשים בספר , אם יוסיפו קטעים ומאמרים על פי שיקול דעתם . ספר הלימוד הוא קובץ עזר הבא להנחות הן את התלמיד והן את המורה , והוא איננו בבחינת "כזה ראה וקדש . " ראשיתו של הספר בהנחת היסודות בריכוזו של מיכאל גרינצוויג . בשלב זה סייעו גם גדי וכסלר ושמעון יהב . ד"ר צבי צמרת , מנהל יד יצחק בן צבי , עקב , המריץ ודירבן , קרא את כתב היד והעיר הערות חשובות מצד התוכן וההיבט הדידקטי . צוות תוכניות לימודים במשרד החינוך ובעיקר מיכל פדואה , עקיבא דורון וחיה רגב , השקיעו מזמנם וניסיונם ועקבו מקרוב אחר מלאכת הכתיבה . חברי ועדת הספר והיועצים שהשקיעו מזמנם יעמדו כולם על הברכה . ד"ר דורון נידרלנד וחנוך בן פזי _, חברי הצוות העוסק בכתיבת הספר הבא "מישור החוף , " היו גם הם לעזר בעצותיהם . שלומית משולם עבדה עמנו כתף אל כתף , סייעה ויעצה בכל שלבי הכנתו של הספר , והקדישה לו את מיטב זמנה . ועוד יבורכו : חננאל גולדברג שעסק במסירות בהכנת הספר ובהבאתו לדפוס ; עובדי מסדרת יד בן צבי שסדרו את הספר במיומנות רבה י עובדי ספריית יד בן צבי שסייעו בידינו בכל עת . המעמדת נעמי אלטרץ והכרטוגרפית תמי סופר שהכינה את מכלול המפות לספר . מהדורה זו הנה מהדורת ניסוי . חשובה לנו מאוד תגובת המשתמשים בספר — הן זו של המורים והן של התלמידים . הנכם מוזמנים להעביר אלינו את הערותיכם . ולסיום , אין הלומד את תולדות העיר יוצא ידי חובתו אלא אם למד להכיר את העיר בכל חושיו וברגליו , מכאן שהסיור הלימודי הוא חלק בלתי נפרד מהליך הלמידה . ירושלים , מרחשוון תשנ '' ה

יד יצחק בן-צבי

ישראל. משרד החינוך. המינהל הפדגוגי האגף לתכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר