גילדות בירושלים העות'מאנית

עמוד:426

יום או מחציתו של יום ויסגור את חנותו , יודיעו על כך לקאדי כדי שיענישו כראוי " . תעודה מס' 2 סיבת כתיבת השורות [ הללו ] היא כי במושב בית הדין שהוקדש לאלוהים ואשר הכול מצייתים לו , מי ייתן וירומם אותו האל , ובפני אדוננו צאצאו של הנביא , מופת שופטי האסלאם והאומגה של חכמי הדת עתירי הידע , הקאדי יוסף אפנדי , אשר חתימתו הנכבדה מופיעה בחלקו העליון של [ המסמך ] הזהה לו [ לנוסח זה , [ מי ייתן ותתמדנה תכונותיו הנעלות לנצח , הופיע ראש הקצבים בירושלים הנאצלה . [ זהו ] האיש הנקרא אלחאג' אברהים בן אחמד אלמראכבי . הוא הביא עמו את האנשים האלה : עלי ודרויש בני עג'אפה , עמר בן טיראן אלבטריק , רמדאן בן דאוד בן אבו יזיד . הם כולם מהגילדה של הקצבים בירושלים הנאצלה . הוא ביקש מאדוננו הקאדי כי יתרה באנשים הנזכרים כי לא יעסקו במכירת בשר אלא יעסקו בשחיטה ובפשיטת עורות הכבשים כמנהגם בעבר . הוא התרה בהם בעניין זה התראה כחוק . לאחר מכן באו החאג' פח'ר אלדין אלבטריק , החאג' עלא אלדין אלעליני , רמדאן בן הראם , מחמד בן אסמאעיל , המומחה חסין אלמראכבי , אליאס בן פרח , המומחה 11 הסג'ל של ירושלים , כרך , 132 עמ' 12 . 518 במקור : 'האותיות 13 . ' במקור : 'כתב ידו 14 . ' הכוונה לעותק הרשמי והמקורי , אשר נמסר לידיו של מי שזכה במשפט או היה הצד האחראי לביצוע ההוראה שהוציא הקאדי . הנוסח שבידינו , אשר נשמר בספרי ארכיון בית הדין , הוא בעצם הטיוטה שממנה הוכן המסמך הרשמי . חתימת הקאדי הייתה מצורפת לחלקו העליון של עותק זה ( שהוכן תמיד על ידי הלבלר של בית המשפט ) כדי לשוות לו מעמד רשמי ותוקף מחייב . 15 במקור : 'סלאח'יך , מונח המשמש , לעתים , כמונח זהה ל'קצאביך _, דהיינו קצבים , ולעתים הוא מיוחד רק למי שפושט את עורה של הבהמה לאחר השחיטה . 16 במקור השתמש הכותב בכינוי 'ולד , ' ולא 'אבן' כדרכו , ביטוי של זלזול שנועד להצביע על כך שהאיש נוצרי .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר