גילדות בירושלים העות'מאנית

עמוד:425

לעיל עבדו ביום של תאריכו [ של מסמך זה ] מחצית [ מכמות ] העבודה הרגילה . הם נשאלו על אודות זאת ולא הציגו תשובה [ משביעת רצון . [ אדוננו הקאדי הנזכר לעיל , מי ייתן וירעיף עליו האל את חסדיו לנצח , הודיע כי אי השלמתה של מלאכת האפייה [ היומית ] הביאה לדברים אחדים , ואלה הם : [ הדבר נעשה ] ללא קבלת רשותו של הקאדי , ובשל כך נגרם אי סדר בעיר ירושלים הנאצלה והופסקה פעילותם של יבואני מזון אל העיר . ואילו הפסקת אספקת המזון במכוון גרמה לפגיעה כללית בעניים ובמסכנים , לתלונות של הציבור בשל כך ולצמצום רב במזונותיהם של [ התושבים ] המוסלמים . לאחר מכן בא לבית הדין עמוד התווך של חכמי הדת עתירי הידע , אדוננו המופתי של צאצאיו החנפים של הנביא , שיח' עבד אלגפאר , וכן שיח' אלאסלאם מופת חכמי הדת עתירי הידע , אדוננו שיח' עמר , המופתי של צאצאיו השאפעים של הנביא . שניהם עתרו בפני אדוננו הקאדי כי יתרה באופים הנזכרים וכי ימחל להם . הוא הסכים לבקשתם זו . לאחר מכן התחייבו האופים הנזכרים לעיל וערבו זה לזה כי יאפו בכל יום לחם מעלות השחר ועד רדת היום . כל אחד מהם התיר לאחר [ לערוב לו , [ וראש האופים מחמד ערב להם בעניין זה . כפי שהדבר אירע כן נרשם ביום 27 בחודש צפר שנת ' ° , 1052 וזאת בנוכחות בדר אלדץ הנזכר . לאחר מכן התחייבו האנשים הנזכרים לעיל התחייבות בת ציות , כי כל מי שישבות ממלאכתו 9 פוסק הלכה , הסמכות העליונה בכל עיר על פי אותה האסכולה ( אחת מארבע באסלאם הסוני , ( שעמה נמנו תושבי העיר או רובם . כאן למשל נזכרים המופתים של שני הזרמים החשובים ביותר בירושלים ( ובשאר חלקי _Vs-iip _^ _ps ואף בסוריה כולה , ( החנפי והשאפעי , שנקראו על שם מייסדיהן של האסכולות הללו . 27 10 במאי . 1642

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר