הערות והארות על תהפוכות ההיסטוריה המדינית של ירושלים מימי הורדוס ועד פרוץ המרד הגדול

עמוד:71

לא העז הורדוס לערוך את המשפט בירושלים לפני בית דין יהודי , ובוודאי שלא בנוכחות קהל יהודי . אין ספק כי לא הרגיש בטוח בבירתו , שאלמלא כן לא היה מעביר את המשפט אל בריטוס ואת ההוצאה להורג אל סבסטיה . בשנת 5 לפסה"נ ערך הורדוס הלוויה מפוארת בירושלים לפירורא אחיו . לפי תיאורי יוספוס , הוא הורה לערוך לו אבל לאומי כללי , ללמדך על העמדה המסויגת של הציבור מהמשפחה ההרודיאנית . באותה שנה נערך בירושלים גם משפטו של אנטיפטרוס , בנו של הורדוס מאשתו הראשונה דוריס , שנערך לפני בית הדין המלכותי בהשתתפות נציב סוריה קווינקטיליוס וארוס שנזדמן באותה עת לירושלים . הדיון המשפטי נמשך כמה חודשים ונסתיים בצורה הצפויה מראש והאופיינית כל כך למשפטי הורדוס , כלומר בפסק דין מוות . מסתבר כי במקרה זה לא חשש המלך מתגובת הציבור הירושלמי , שהרי אנטיפטרוס , בדומה לאביו , לא נהנה בלשון המעטה מאהדת דעת הקהל . לכל היותר עורר המשפט סקרנות רכילותית בכל הנוגע לתככי החצר ולקנוניות הנפתלות שנרקמו שם . כעבור זמן קצר , כאשר נפוצה שמועה בירושלים כי הורדוס מת על ערש דוויי ביריחו ( שנת 4 לפסה"נ , ( העזו שניים ממנהיגי הפרושים באותו הזמן , יהודה בן ציפורי ומתתיה בן מרגלות ועמם ארבעים צעירים מתלמידיהם ובתמיכת המון ירושלמי גדול , לגדוע בקרדומות את נשר הזהב הגדול ( סמלה של רומא ) שהותקן בפקודת הורדוס בשער בית המקדש . המעשה נחשב למופת של אמונה וביטוי עממי אותנטי של נאמנות הציבור הירושלמי לצו המקראי 'לא תעשה לך פסל וכל תמונה' ( שמות כ ד . ( תפיסת המנהיגים היהודים ותלמידיהם והוצאתם להורג בשרפה בעודם בחיים הסעירו מאוד את הרוחות בירושלים , הגם שההוצאה להורג לא נעשתה בה אלא ביריחו . הורדוס הגוסס ציווה להזמין שמה את ראשי היהודים מירושלים כדי להיות נוכחים במעמד הנורא . ימי פולמוס וארוס 4 ) לפנה"ס ) אין ספק כי אחת הסיבות העיקריות להתפרצות המהומות אחרי מות הורדוס הייתה נעוצה ברגשות נקם חזקים על רצח שני החכמים ותלמידיהם . לאחר תום שבעת ימי האבל הרשמי על מות הורדוס וסעודת ההבראה ההמונית והמפוארת שנערכה בירושלים ביזמת ארכילאוס ( יורשו הבכיר של הורדוס ) זכה הלה באופן זמני וקצר לאמון של חלק מהציבור בלבד . הרוב הגדול הציג לפניו שורה של תביעות , והוא נענה רק לחלק מהן — הפחתת מסים , ביטול מכסים ושחרור אסירים מדיניים . אך מנגד דחה את התביעות החשובות יותר — הענשת נאמני הורדוס על רצח שני החכמים ותלמידיהם ופיטורי הכוהן הגדול יועזר בן שמעון הביתוסי . התביעות האחרונות הושמעו באספת מפגינים ספונטנית , אולם ארכילאוס נמנע מלקיים משא ומתן ישיר עם ציבור המפגינים , ניסה להרוויח זמן על 63 קדמוניות , יז _, ; 59 מלחמת , א , 64 . 580 קדמוניות , יז , 93 ואילך , 182 ואילך ; מלחמת , א , 621 ואילך , 661 ואילך . 65 קדמוניות , יז , ? 167-149 מלחמת , א , 66 . 655-648 קדמוניות , יז , 211 , 207-206 ואילך ; מלחמת , ב , . 7-5

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר