הערות והארות על תהפוכות ההיסטוריה המדינית של ירושלים מימי הורדוס ועד פרוץ המרד הגדול

עמוד:67

הפינה הצפונית המערבית של העיר העליונה , ובכך להשיג שליטה על אזור זה ; ואולי כבר באותה שנה החל במפעל הבנייה הזה . הכוונה לארמון מלכותי חדש . שנועד להחליף את הארמון החשמונאי הישן , ובנייתו הושלמה כנראה רק בשנת 25 לפסה"נ . ארמון זה היה למעשה מבצר חזק ביותר מוקף בחומה מיוחדת , ונוספו לו במרוצת הימים שלושת המגדלים הנודעים : מגדל מרים , מגדל פצאל ומגדל היפיקוס ( ידידו שנהרג . ( הארמון עצמו היה מפואר עד מאוד ובעל אולמות גדולים ביותר , מקושטים בזהב עם אבני שיש וצבעים , שאותם קרא בשמות שני מיטיביו הרומאים הגדולים , דהיינו הקיסר אוגוסטוס בכבודו ובעצמו ומרקוס אגריפא יד ימינו . הארמון היה ממוקם בפינה הצפונית המערבית של חומת העיר העליונה , מערבית לארמון החשמונאים . בארמונו החדש יכול היה להשתחרר מעט מהטראומה החשמונאית שלו ולמצוא מזור לנפשו הסעורה בחיקה של אישה חדשה , שנודעה אז כיפה בבנות ירושלים , הלוא היא מרים בתו של שמעון בן ביתוס . אבי הכלה היה כוהן ירושלמי ממוצא אלכסנדרוני , שלרגל המאורע נתמנה ביזמת הורדוס למשרת הכוהן הגדול . הדבר נועד להאדיר כביכול את ייחוסו של הלה כמחותן המלך , אך באמת התכוון הורדוס להשיג בדרך זו שליטה ופיקוח על המשרה הרמה ובעלת ההשפעה הציבורית הגדולה ביותר בעם היהודי בכלל ובירושלים בפרט . נקל לשער כי טקס הנישואין נערך בירושלים ברוב הדר ופאר , אך למרבה הצער אין על כך מידע מלבד רמז דק . למרות המתיחות ששרה בין הורדוס לנתיניו , כאשר פקדה בשנת 24 / 25 לפסה"נ בצורת קשה את ארץ ישראל ובעקבותיה רעב כבד ומגפות , וכאשר הגיעה המצוקה לשיאה בחורף של אותה שנה , ניסה הורדוס , ולדברי יוספוס אף הצליח , לשכך מעט את השנאה כלפיו בחלוקת תבואה וביגוד על חשבונו . אין ספק שהערכה זו ראויה להתפרש כסנגוריה אפולוגטית , משום שהמחווה הייתה , ככלות הכול , בטלה בשישים במאזן השלילי של מעשיו . 40 1998 , pp . 175-176 D . W . Roller , The Building Program of Herod the Great , Berkeley-Los Angeles-London ; 678 שליט , הורדוס המלך , עמ' 41 . 191 השוו שירר , ההיסטוריה של העם היהודי , א , עמ' 42 . 291 קדמוניות , טו , ; 318 מלחמת , א , 402 והשוו לתיאור המפורט בתוך : מלחמת , ה , ; 183-156 שליט , הורדוס המלך , עמ' . 193-191 תפארתו , לדברי יוספוס , עלתה על זו של בית המקדש , אך נראה כי הדברים אמורים בזמן שקדם _לשיפק של הורדוס . ראו : 'ירושלים , ' האנציקלופדיה החדשה ( לעיל , הערה , ( 39 ב , עמ' ; 654 רולר ( לעיל , הערה , ( 39 עמ' . 176 43 קוקינוס ]) לעיל , הערה , [ 31 עמ' ( 221 סבר כי הנישואין אירעו מיד לאחר מות מרים החשמונאית 29 / 28 ) לפסה"נ , ( אלא שלא סמך דעתו בשום ראיה . דעת סמולווד ( עמ' 91 והערה ( 109 הדוחה את האירוע למועד מאוחר 23 ) לפסה"נ לערך ) נראית משכנעת יותר . 44 הערכה זו הובאה על ידי יוספוס עצמו ( קדמוניות , טו , , ( 323-319 וכנראה היו לה מהלכים גם בציבוריות הירושלמית של הימים ההם . 45 קדמוניות , טו , . 316-299

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר