|
עמוד:8
8 ז'אק דרידה המגדל הנסתר ולטר בנימין, חלום : "עמדתי מול מפה, ובו בזמן בנוף שהוצג בה . הנוף היה שומם וחשוף להבהיל, אי-אפשר היה לומר אם זהו שממון של מדבריות סלע או של הרקע האפור הריק, המאוכלס רק אותיות דפוס . אותיות אלה נסתלסלו על פני משטח הצבע, עוקבות כביכול אחר רכסי הרים ; המילים שנוצרו על ידיהן היו מרוחקות פחות או יותר זו מזו . ידעתי או נודע לי שאני מצוי במבוך של צינור השמע . 2 שִברו של החלוםואולם המפה הייתה בו בזמן מפת הגיהינום" . הגדול של בני שֵם, תרתי משמע . כמעט מתבקש היה שבנימין, הגולה המובהק, הבבלי, המתמסר במו גופו לצו הפיזור האלוהי, יחלום אותו ; ושז'אק דרידה יחבור לעבודת נפתולי אלוהים, מגדלי בבל . בראשית פרק י"א - זהו טקסט קצרצר, כדרכו של מקרא, פיוטי, מופשט לעילא ( פסוק 1 ) ומוּחש לעילא ( פסוק 3 ) ; סיפר שזמנו קוטבי לזמן הדרמה שהוא גומע באורח כה מקוטע ודחוס וחידתי, זמן היוזמה הנחושה, זמן הביצוע, זמן הטלטלה, זמן החרדה . ומעל הכול, זמן הישרדותו-שלו . עודנו שרויים בשלב הינקות של האנושות, המנסה לפלס לה נתיבים ונחבלת כל העת, במסע חניכה אכזרי המגלה לה את מנעדהּ, איסור וגירוש ורצח ואלימות ומבול, כדי שתמשול, שתיטיב למשול . בבל כעת . בקִרבה מעיקה למבול . לא מולדת ולא רחם, שממה גמורה, כְבמים הקמאיים, שם איווה לו אלוהים מושב-לא-מושב . בראשית, כביכול, טרם נכרתו הבריתות ונבחרו המקומות . עבור הדקונסטרוקציה, זוהי במידת מה התורה על רגל אחת . ואידך זיל גמוֹר . מה אירע שם ? מהם יחסי הכוחות ? מיהו המקניט ומיהו המוקנט ? מיהו העריץ ומיהו הקרבן ? קריאות אינספור עשויות להיות באירוע זה . אנו ניגע באפס קצהו, כדי להכיר במשקל המכונן כמו גם האמביוולנטי, המשתמע מעצם טיבו, שיש לו בהגותו של דרידה . בסמוך לבריאה, למופת
|
|