|
עמוד:11
מבוא 11 הקץ היהודיות . הפרק האחרון בספרנו מתאר את התפתחותה בכיוונים שונים, המשלבים את דמותו של ישוע בצמתים מרכזיים של דרמת אחרית הימים . המחשבה הנוצרית ירשה מהמסורת היהודית גם את המתח המובנה שבין הגאולה האישית שלאחר המוות, האסכטון הפרטי, לגאולה הכללית, האסכטון הכולל . הפרק מתאר כיצד עם התפתחות החשיבה התאולוגית הופיעו פרשנויות רציונליסטיות לחזיונות אפוקליפטיים, שהדגישו את המימד האישי הספיריטואלי של הגאולה . אולם מגמה שכלתנית זו מעולם לא איימה לדכא את התקוות לקץ הגואל, אשר הציתו את הדמיון גם בימים של שלווה יחסית . מגמות אסכטולוגיות אלה, בשלהי העת העתיקה, גם אם לא נחשבו לעיקרי אמונה, יצרו תשתית רעיונית מגוונת להתפתחותן של דרכי האסכטולוגיה הנוצרית בעתיד, בהתאם לנסיבות המשתנות ולדפוסים המסורתיים . בהעדר תרגום לעברית של הברית החדשה שיש בו הן דיוק מירבי והן סגנון עברי רהוט ומובן, העדפנו כבסיס את תרגומו של פרנץ דליטש בהתאמות שלנו . גם בציטוטים מהספרים החיצוניים הקיימים בתרגום לעברית, נדרשנו פה ושם להתאמות סגנוניות ולתרגום מחדש . מובאות ממגילות מדבר יהודה הבאנו על פי רוב בכתיב תקני עכשווי וכן עשינו לעתים בפסוקים מן המקרא . כל זאת למען ירוץ בהם הקורא . ציטוטים מהספרות הנוצרית הפטריסטית מובאים על פי רוב בתרגומנו . ברצוננו להודות לחברינו שתמכו ברעיון הספר, עודדו ודרבנו אותנו בכתיבתו, מאיר בר-אשר, ברוריה ביטון-אשקלוני, עודד עיר-שי, לורנצו פרונה, דוד סתרן, גי סטרומזה, יובל רוטמן, יעקב אשכנזי ואמיתי שפיצר . תודות מיוחדות נתונות לחברינו יאיר זקוביץ, על תרומתו לפרק על המשיח כקורבן כפרה, יונתן כהנא, שקרא בעיון את הפרק על האמונה הגנוסטית ושיתף אותנו בתובנותיו, ואבי אלקיים, עורכה של הוצאת אדרא, שגילה עניין בספר כבר בשלב העוברי שלו, וגם קרא את כתב היד והעיר הערות חשובות . תודה מקרב לב שלוחה לאילנה שמיר ששקדה בשום שכל על עריכת כתב היד . יעמדו כולם על התודה .
|
|