מבנה הספר ודרכו

עמוד:13

מבוא | 13 מילדות ( מור, 2010 ) , ובלכידות הטקסט . לשם כך עלינו ללמד את התלמידים את החוקים שישמשו בסיס לכתיבה . על בסיס זה יוכלו עם הזמן לפתח כתיבה בהירה והולמת . הספר מציע תיאור מפורט של דפוסי שיח המאפיינים טקסטים מן העברית הבינונית, הנדרשת למוענים בני - זמננו . דפוסי שיח אלה ישמשו כלים לפענוח הטקסט, ככלים נוספים לאלה המקובלים בפענוח הטקסט ובבירור הפונקציות הטקסטואליות של דגמים מבניים ולשוניים התורמים להבנת הטקסט ובעקבות כך גם לכתיבת טקסטים . כמו כן הספר מציג התבוננות חדשה בדרכי מבנה : לא רק הבחנה דיכוטומית ( טיעוני מול היצגי ) אלא מדרג של מבנים ( מן הברור ומפורש עד למשתמע ) , כדי לאפשר למורה למקם את עצמו ואת תלמידיו בסיטואציה המתאימה לרמת ההבנה ולרמת הכתיבה שלהם . הספר מביא התייחסות שונה אל הרחבת המסר . הוא מציע דרך אינדוקטיבית היוצאת מאמצעי הרחבת הטקסט כמו דוגמה, פירוט, נתונים ועוד, אל הבנת הטקסט ואל פענוחו . הדיון באמצעים מבניים ייעשה אפוא לא רק בזיקה לסוג טקסט מסוים . לצורך זה יובא פירוט כיצד כל אמצעי הרחבה בא לידי ביטוי בכל אחד מסוגי הטקסטים, דבר שלא נעשה עד כה באופן זה . בספר מובאות דרכים לשאילת שאלות אמיתיות, דהיינו שאלות שבאמצעותן המוען אכן מבקש תשובה, בצורה מדויקת ועניינית . מתברר שלעיתים אופן שאילת השאלות הוא מכשלה להבנתן . בספר זה נציג את הבעיות וניתן להן פתרון . לפני כן נציג את אופן בדיקת רמת ההבנה של התלמידים בעזרת שאלות אמיתיות, וכן נתייחס לתפקיד שאלות הסגנון בכתיבה ולהשפעתן על העברת המסר לנמען . הפרק הראשון יציג בעיות שעלו במהלך בחינה של טקסטים בית - ספריים מעורבים . מאחר שמדובר בטקסטים מעורבים, כלומר אינם שייכים לסוגה אחת בלבד, מטבע הדברים יופיעו בהם מאפיינים שונים . את פתרון הבעיות אפשר יהיה למצוא בדיון בסוגיות לוגיות ולשוניות, שיוצג בפרקים הבאים . כך יינתן מענה למלמדים וללומדים כיצד אפשר לפענח טקסט עיוני בעברית הבינונית . מכאן יוכלו הלומדים גם ללמוד כיצד לכתוב טקסט כזה . הפרקים מתבססים על רעיונות ועל קריטריונים שחלקם תוארו בספרות וחלקם חדשים . יוצעו בהם דרכים להתמודד עם הטקסט באופנים שונים, נוספים לאלה שתוארו עד כה בספרות . דרכים אלו יוצגו על פי קריטריונים הנוגעים לנושאים הרלוונטיים .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר