פתח דבר

עמוד:6

6 פורצות גדרות בשיחה העלתה כל אחת את התלבטויותיה והתנסויותיה בתהליך שילוב ההיבט המגדרי בקורסים . שתי נקודות עיקריות עלו : 1 . גבריותו של הקאנון כפמיניסטיות היינו מודעות לעובדה שהקורסים מושתתים על גופי ידע שמוצגים כאוניברסלים כביכול, כשהמחקר הפמיניסטי מלמד אותנו שהקאנון נכתב מנקודת ראותם של גברים . ההגות הקאנונית היא ברובה המכריע תוצר של גברים, שהסדר החברתי אִפשר להם לייצר ידע לגיטימי שנתפס כמייצג את האוניברסלי . הצורך והדרישה המקצועיים ללמד את הקאנון בתחום ידע מסוים ( פילוסופיה, ביקורת ספרות, היסטוריה וכדומה ) דורש ממרצות פמיניסטיות דרכי התמודדות שונות . חלק מאתנו בחרו ב“שבירת כלים“ וייצור של קאנון אלטרנטיבי והתמקדו בתכנים רלוונטיים לנושא המגדרי . כלומר, בחרו בתכנים אלטרנטיביים, כמו “נשים כותבות“ או “נשים בנאורות“ . עם זאת, היתה בינינו הסכמה על כך ששאלת המגדר היא “בכל מקום, בכל תחום“, ולכן ברגע שמגדירים שיעור / נושא כמגדרי נוצרת לגיטימציה לכך שהשאר אינו כזה, המגדרי נשאר חריג . מהלך כזה עלול לייצר מעין גטואיזציה ולנתק אף יותר את התחומים הללו ממה שנתפס בציבור הרחב כ“ידע“ . בהקשר לכך עלתה גם הטענה שכיוון ששאלת המגדר תמיד נוכחת, תמיד מתחברת לתכנים ( גם אם לא באופן גלוי ומוצהר ) , אזי גם כאשר החומרים הם “גבריים“ ופטריארכליים, עצם ההתייחסות להבחנה זו פותחת צוהר למודעות ולידע מגדריים . במילים אחרות, דרך הגות גברית אפשר להתייחס לגבריותה של החשיבה, להבין מהי חשיבה הגמונית, איזו תמונת עולם היא מייצרת ולהציע חשיבה ותמונת עולם אלטרנטיביות . תהליך זה המחיש לכולנו את העובדה שלמרות ההתקדמות הרבה בכל מה שקשור ללימודי מגדר מאז תחילתם בשנות השבעים של המאה העשרים, אותן שאלות מהותיות עדיין עולות לדיון . 2 . דוגמה אישית - מודלינג להתנהלות הפמיניסטית של המרצה יש השפעה ומשמעות, כך היה מוסכם על כולנו . אחת המרצות עמדה על חשיבות המפגש הראשון עם הסטודנטיות / ים כהזדמנות לפעול באופן פמיניסטי : בנוסף לכרטיס הביקור המקצועי המקובל, להציג “כרטיס ביקור אישי“ מפורט שמאיר סוגיות מגדריות, כמו : “כיצד אני כמרצה הגעתי עד הלום“ . הסכמנו על כך שבדוגמה האישית אנו לא רק “מדברות על“ אלא בעיקר “עושות את“ . התנהלות מבחינת שפה ( זכר / נקבה ) , דרכי הוראה, הדגשים וסדרי עדיפויות שמציפים את ההיבטים המגדריים אצל הסטודנטיות / ים, מאירים את נקודות העיוורון . מרצות בקורסים עם אוריינטציה מדעית ( הנדסה,

הקיבוץ המאוחד

הוצאת גמא


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר