1.2.2. "הטמעת חוק העיסוק בחומרים מסוכנים בבתי ספר", בתי ספר תיכוניים במדינת נורדריין־ווסטפלייה, גרמניה

עמוד:16

16 תמצית ומטרות בגרמניה נחקק חוק פדרלי המסדיר עיסוק בחומרים מסוכנים ( Federal Institute for Occupational Safety and Health, 2010 ) . מדינת נורדריין- וסטפליה גיבשה תוכנית הטמעה מקיפה של הוראות החוק בבתי הספר במחוז . התוכנית, אשר לוותה בתקנות מחייבות, ביקשה להסדיר את הטמעת הוראות החוק במסגרת פעילות בתי הספר – בשיעורים כגון כימיה, ביולוגיה ואומנות . את התוכנית ליוו המרכז הפדרלי לבטיחות, גהות ובריאות במקומות העבודה ומשרד החינוך הגרמני . הכשרת מורים במסגרת התוכנית הכשרת מורים בנושא בטיחות בעיסוק בחומרים מסוכנים כללה לימוד עצמי משתי חוברות וקורס פרונטלי . החוברות כוללות תרשימי זרימה לניהול תרחישים שונים ומידע מקצועי וברור, המקיף תחומים כגון בטיחות אש, חומרים מתלקחים ומתפוצצים, רעלים וכיוצא באלה . חלקה השני של ההכשרה נוצר לאחר קבלת משובים מהשטח, וכלל שיעורים פרונטליים לצוותי המורים . השיעורים התקיימו גם במרכזי ההכשרה של המוסד הפדרלי לבטיחות, גהות ובריאות במקומות עבודה וגם בבתי הספר, לפי בחירת המורים . מטרת התוכנית הייתה להפוך את המורים לסוכני שינוי בבתי הספר שלהם . הכלים שעליהם מושתתת התוכנית 1 ממונה בטיחות בית ספרי הממונה אחראי לעורר מודעות בקרב צוות המורים לגבי שימוש בחומרים מסוכנים בתוכניות הלימודים ובפעילות בית הספר, ומשמש רכז ידע לגבי הוראות החוק . לרוב הממונה יהיה בעל רקע בתחום, כגון מורה לכימיה, וימונה בידי מנהל בית הספר . 2 יישום כלים מוכחים לקידום אוריינות בטיחות שימוש בשיטות קידום אוריינות בטיחות, שהוכחו כמוצלחות . השיטות יושמו לפני כן ברפורמה ממשלתית בעלת מאפיינים דומים, בקרב בעלי עסקים קטנים ובינוניים ( ראו באתר BAuA ) . התוכנית הוסיפה על כך סט פעולות קל לשימוש ולהבנה בקשר לאופן הפעולה עם חומרים מסוכנים, וכן הוראות להתמודדות עם מפגעי אש ופיצוץ המנוסחות באופן קל להבנה גם לגורמים שאינם מקצועיים . 3 ספרי הדרכה הוצאה לאור של שני ספרי הדרכה נוחים לשימוש . הראשון מפרט את תפקידיו ואת סמכויותיו של הממונה הבית ספרי . השני מפרט באמצעות תרשימי זרימה והנחיות ברורות כיצד יש לנהוג בשימוש בחומרים מסוכנים במצבים שונים בבית הספר . 4 שיתוף המורים מורים מרחבי המחוז השתתפו בגיבוש התוכנית ובכתיבת המדריכים, וצוות התוכנית המשיך לבקש משובים מבתי ספר ברחבי המחוז גם לאחר יישומה . הישגי התוכנית 1 הגברת המודעות והמקצועיות של צוות המורים בעבודה עם חומרים מסוכנים . 2 הגברת הפעילות של צוותי המורים והממונים בנושא בבתי הספר בהתמודדות עם מפגעים וליקויים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר