מבוא

עמוד:5

5 עשויה לחסוך חיכוך עתידי של תלמידים ומורים עם מערכת הבריאות . • תחום מניעת התאונות רלוונטי גם לעיתות חירום ( למשל בזמן שריפות ורעידות אדמה ) , ועשוי לסייע להפחית תאונות גם במצבים קיצוניים . נקודת מבט ערכית : • הכשרת מורים בתחום אמורה להוביל לשיפור ברווחה של תלמידים וצוות חינוכי, וככזו היא חובה מוסרית ( מדינת ישראל, 2017 ) . • תחום הבטיחות מקושר למניעה של התנהגויות סיכוניות אחרות ( בריונות, למשל ) ולקידום כישורי חיים שמועילים לתלמידים בהווה ולאורך כל חייהם ( Hertz, Everett Jones, Barrios, David‐Ferdon, & Holt, 2015 ) . נקודת מבט כלכלית : • התנהגות בטוחה בבית הספר יכולה להקטין את החשיפה לתביעות . מניעת תאונות הנגרמות עקב ליקויים בטיחותיים בבית הספר תגרום לחיסכון כלכלי . • התנהגות בטוחה בבית הספר יכולה להפחית פציעות חמורות בשל סביבת לימודים לקויה מבחינה בטיחותית . פציעות חמורות מחייבות תשלום קצבאות, ומניעתן יכולה לחסוך כסף . • הפחתת תאונות ומקרים של בטיחות לקויה בבתי ספר, וכן שיפור הבריאות והבטיחות ארוכת הטווח של תלמידים ושל מורים במקום עבודתם, מובילים לחיסכון אקטוארי בקצבאות וכיסויים ביטוחיים שונים . פיתוח ההכשרות למורים בנושא חינוך תלמידים להתנהגות בטוחה הוא תחום צעיר יחסית . חלוצה עולמית בתחום היא הסוכנות האירופית לבטיחות ובריאות בעבודה ( European Agency for Safety and Health at Work – EASHW ) . הסוכנות אספה וניתחה מקרי בוחן מוצלחים מבתי ספר הפרושים ברחבי אירופה, וסיכמה את המסקנות בשלושה דוחות שהובילה החוקרת שרה קופסי ( 2013 2011, 2009, Copsey, ) . הדוח שלהלן נשען על הדוחות המכוננים של EASHW כנקודת מוצא . בדוח מת"ת הנוכחי מוצגות שתי גישות מרכזיות לתוכניות מניעה : גישה הוליסטית להתנהגות בטוחה בחיי היום-יום בבית הספר ( גישת "כלל בית הספר" ) , וגישה קוריקולרית המשלבת תכנים של התנהגות בטוחה בתוכנית הלימודים ( גישת "שילוב חינוך להתנהגות בטוחה בתוכניות הלימודים" ) . בדוח נסקרות בהרחבה חמש תוכניות המדגימות גישות אלו, בדגש על אופן הכשרת המורים בהן . לכלל התוכניות שנבחרו ומוצגות בדוח זה מנגנון הערכה פנימי, הבא לידי ביטוי בהישגים מדידים . בחלק האחרון של הדוח מוזכרים מאפיינים משותפים להכשרת המורים שעולים מתוך הדוגמאות . הדוח אומנם מיועד בראש ובראשונה לאגף בכיר ביטחון וחירום, בטיחות, זה"ב ונגישות במשרד החינוך, אולם אנו תקווה כי גם אנשי צוות חינוכי בבתי הספר, הורים לתלמידים ובוגרים ימצאו בו עניין . אנו מעריכים כי הדוח יעניין באופן מיוחד את העוסקים בחינוך בבתי ספר מקצועיים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר