מבוא

עמוד:11

מבוא 11 השער השני . אף כאן מתברר, כמפורט בפרקים החמישי והשישי, שכישלונה של המערכת הדתית להתמודד עם האתגרים שמציבה המציאות המודרנית מוצג כקוצר יד ואילוץ כפוי על הדיינים בשל דלות הכלים ההלכתיים העומדים לרשותם, בעוד שלאמיתו של דבר, הכרעותיהם ההלכתיות הן פרי של בחירה מודעת להמשיך ולטפח מטרות ומסרים הנתונים במחלוקת ערכית קשה . הכרת המדינה בנישואין וגירושין דתיים בלבד הצמיחה שלל בעיות, הן מנקודת מבטו של האדם הדתי והן מנקודת מבטו של האדם שאינו דתי . ובעוד הדרישה להנהגת נישואין אזרחיים ממשיכה להתדפק על דלתנו, ממשיך וגובר הצורך בפתרון הבעיות ההלכתיות-הפנימיות עצמן, ובמיוחד בעיות פסולי החיתון ומעוכבות הגט . על כך בפרקים השביעי, השמיני והתשיעי . לעת עתה, ניצבים בתי הדין הרבניים על סִפּו של משבר חריף, המשקף את ה‘קֶצֶר‘ שבין ההלכה לבין המציאות המשתנה, היינו : המוסדות החדשים שהמשפט האזרחי החל לפתח, תוך מתן הכרה ליחסים דמויי-נישואין ודמויי-משפחה . בהתחשב בהתפתחויות אלו, שנידונות בעיקר מן הפרק העשירי עד לפרק השלושה-עשר, תיאלץ המערכת הדתית לתת לעצמה דין וחשבון אם ברצונה להמשיך ולשמר את המונופול המדומה שניתן לה בענייני נישואין וגירושין, או להתחיל לחפש מענה יצירתי וגמיש יותר לאתגרים הרובצים לפתחה . שאלות אלו, המאכלסות ספר זה, נשזרות יחד למסכת כוללת של יחסי הגומלין בין הלכה, משפט, מוסר וחברה . אחד הלקחים החשובים העולים מן הספר הוא, שמי שנצמד בעקשנות בתביעתו להכרה אזרחית בסמלים דתיים, עלול לשלם על כך מחיר יקר . כך התרחש בסוגיית ‘מיהו יהודי‘ : המוטיבציה לאשר בחוק הגדרה דתית למושג זה, הביאה לפשרה שהרחיבה את מעגל הזכאים לעלות ארצה, והציפה את המדינה בעולים שרק לחלק מהם יש זיקה אמיתית לעם היהודי . כך התרחש גם בסוגיית הנישואין והגירושין : העמידה העיקשת על הסמלים הדתיים בתחום זה, הביאה לפריחה של הידועים בציבור ושל ‘משפחות חדשות‘ למיניהן . אך אולי הלקח החשוב ביותר שעולה מעיון בבעיות אלו הוא הבנת הבעיה הדתית החריפה המסתתרת מאחורי הוויכוח החוץ-הלכתי . מטרתי בספר זה, בין היתר, היא להגביר את הרגישות לקיומה של הבעיה הדתית, במיוחד בתחום הנישואין והגירושין, בין של מעוכבות-גט ובין של פסולי החיתון . התחמקות מבעיה זו, והעמדתה כהתקפה הבאה מבחוץ על ידי גורמים אנטי-דתיים, היא טעות חמורה . בד בבד, מוטלת גם על המערכת האזרחית החובה לפשפש בעצמה ולהבין את חלקה בגרימת הניכור שנפער בינה לבין

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר