מבוא

עמוד:12

12 שונא שקרים ה' גואלת, למימוש פוליטי של שאיפות יהודיות לחברה צודקת ומתוקנת בהקשר של קהילה ריבונית . דיברתי בהתרגשות על המשמעות הרוחנית של חברה שאינה רק מעוצבת על ידי בני העם היהודי, או אפילו על פי אתוס יהודי כוללני, אלא מאורגנת פוליטית סביב יישום יצירתי של עקרונות הצדק החברתי של המקרא ושל חז"ל בזמן הזה . בישראל, כך האמנתי באמונה שלמה, תהיה לנו מערכת חברתית-כלכלית שתיישם את רוח החוק המקראי והתלמודי של שמיטת חובות פעם בשבע שנים ; אותו חוק שנועד להקל על אובדן הכבוד העצמי הנגזר מתלות מופלגת בנושים . שמעתי שהלחצים הכלכליים בישראל אילצו הורים רבים ללוות כספים לשם תמיכה בבניהם ובנותיהם הצעירים שאך זה נישאו, כדי להעניק להם את כל הדרוש להקמת משפחה חדשה . ברבות מדרשותיי, גרסתי שעל פי רוח התורה – גם אם לא לפי דיני שמיטת חובות ככתבם – מתבקש כי ממשלת ישראל תאמץ מדיניות אשר תחייב את הבנקים הישראלים להנמיך פעם בשבע שנים את שיעור הריבית . בדומה לכך, מחזור חמישים השנה של היובל המקראי, המסתיים בקריאת דרור לעבדים ובחלוקה מחדש של הרכוש ( משפחות אשר נאלצו מחמת עוניין למכור את אדמותיהן שבות בשנת היובל לנחלותיהן המקוריות ) , חותר ליצור תנאים לחברה המשוחררת מפערים כלכליים . את הרוח השוויונית הזו אפשר יהיה לתרגם למדיניות חברתית המתמקדת ביצירת הזדמנויות להתאוששות כלכלית ושמירת גחלת של תקווה לאלה שנסיבות חייהם עלולות להביאם לידי ייאוש . טענתי תכופות, והאמנתי בכל לבי, שישראל תהיה מקום שבו נוכל לחזות ברוח המוסרית של התורה מתגשמת בחברה יהודית-ריבונית . במבט לאחור, יקיצתי הבלתי נעימה מן החלומות הללו עם הגעתי לארץ הייתה בלתי נמנעת . השורה התחתונה נוסחה בעבורי בגילוי לב ישראלי טיפוסי, באדיבותו של נהג מונית, שעמו שוחחתי בנסיעה משותפת כשנה או שנתיים לאחר שעליתי ארצה . שנת השמיטה הלכה וקרבה, ואני נוכחתי לדעת שמה שהעסיק את מרבית הציבור הדתי בארץ כלל לא היה החזרת כבודם העצמי האבוד של האביונים והנדכאים . במקום זאת, הנושא הלוהט היה כשרות : היתרם ואיסורם של מצרכי מזון שונים . פן נוסף של השמיטה הוא כי אחת לשבע שנים שדות בארץ ישראל שבעליהן יהודים ייעזבו ולא יעובדו, למען תוכל האדמה לנוח ; יבולן בשנה זו ייחשב הפקר ואסור יהיה לסחור בו . עקב איסור זה נמנע מחקלאים יהודים לעבד את אדמותיהם, ואזרחי ישראל היהודים ייאלצו לרכוש פירות וירקות שגודלו מחוץ לגבולות הארץ,

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר