בין דת ללאומיות מודרנית

עמוד:12

12 תחת כיפת הלאום מארג היחסים העדין והמורכב שבין המערכת הלאומית ובין המערכת הדתית הביא לכך שהאתרים הדתיים המסורתיים – ובכללם בתי התפילה – מילאו פעמים רבות תפקיד משתנה בהגדרת הזהות הלאומית והדתית של הבאים בשעריהם . זאת לעתים תוך כדי שינויים בעת שינויים שהתחוללו באופייה של הפעילות הדתית והליטורגית בהשפעת ההתרחשות הלאומית . בתי תפילה והתכנסות דתית משלבים צורה ועיצוב פיזי לצד תוכן ליטורגי ורוחני . השילוב והאיזון בין הצורה הפיזית לעולם התוכן מבטא במידה רבה את אופיין הדתי והחברתי של קהילות הבאים בשעריהם ואת זהותם התרבותית של חבריהן . לפיכך גם המרת בתי תפילה ל'בתי לאום' אינה מתמצה בניסיונות לעיצובו מחדש של התוכן הליטורגי והרוחני הנוצק בהם אלא מקבלת את ביטוייה לעתים גם בעיצובם הפיזי, במיקומם הגאוגרפי, בקשר שהם מקיימים עם סביבתם הגאוגרפית והאנושית, ובמגוון מרכיבים אחרים . עיצובם של בתי תפילה בנוסח לאומי משמש בקהילות לאומיות שונות סוגיה חברתית משמעותית במיוחד, מאחר שהיא מבטאת לעתים עיצוב מחודש של כלל חיי הדת והמסורת ויכולה לסייע במיתון המתח הנוצר במפגש שבין זהות דתית, לאומית ומקומית . התאמת המערכת הדתית המסורתית למערכת התרבותית הלאומית החדשה יכולה לסייע ביצירת תחושה של זהות או הפריה הדדית ולמתֵּן חיכוכים הנוצרים כתוצאה מזהויות המתנגשות ביניהן . בהקשר היהודי, עיצובם של בתי כנסת במדינות המערב באופן שהתאים לסביבתם התרבותית, ב- 150 השנים האחרונות, סייע לא אחת לתחושת השתייכות של החברה היהודית לקהילה הסובבת . בה במידה, עיצובם הנבדל במכוון מן החברה הסובבת עורר במקצת מן המקרים ( לעתים בכוונת מכוון ! ) מתח בין המערכת הדתית היהודית ובין המערכת 3 הלאומית הסובבת . בספר זה נבחנים המפגש הטעון בין הלאומיות היהודית המודרנית ובין היהדות המסורתית והממסדית בבתי הכנסת, וכיצד נהיו בתי תפילה יהודיים מסורתיים למרחבים המבטאים את עולם הערכים הלאומי במרחב הארץ- ישראלי בתקופת המנדט . 3 לניתוח סגנונות אדריכליים שונים של בתי כנסת שנבנו במאתיים השנים האחרונות, מתוך הבנת הקשרם הלאומי, ראו : לרנר, 'ארכיטקטורה ואמנציפציה' ( איטליה ) ; ז'רסה, 'אוריינטליזם וזהות יהודית בבתי הכנסת בצפון אפריקה' ; קרבצוב, 'זהויות יהודיות באדריכלות בתי כנסת' ( גליציה ובוקובינה ) , בייחוד עמ' 98 - 100 ; קליין, 'בתי כנסת אוריינטלים באוסטרו- הונגריה' ( בעיקר עמ' 121 - 129 ) ; הנ"ל, בית הכנסת הגדול של בודפשט ( הונגריה ) , עמ' 45 - 58 . לניתוח מעין זה במבט רחב ובעל אופי השוואתי יותר, ראו למשל במחקריהן המקיפים של קרול קרינסקי, בתי הכנסת של אירופה , ורייצ'ל וישניצר, אדריכלות בתי הכנסת באירופה .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר