מבוא

עמוד:10

10 | מבוא משום כך הוא נסמך על ניתוח חיבוריהם של קברניטי התנועה והוגיה לתקופותיהם, בשימת לב לרקע ההיסטורי והאקטואלי שבו נכתבו . אני מניח כי כל אחד מן החיבורים האלה משקף בדרכו שלו, מתוך הסביבה המיוחדת לו, רכיבים תודעתיים משותפים, וכי פירוק החיבורים ליסודותיהם יפרושׂ בפני הקורא את מבנה התודעה . הגדרות יסוד תנועת הציונות הדתית לכל תקופותיה כללה זרמים שונים זה מזה ומגוונים . ואולם נוצרה בה מסגרת פוליטית ותאולוגית קשוחה למדי של אמונות, פרשנויות והנחות מטפיזיות ואידאולוגיות . מסגרת זו איחדה את הרוב המוחלט של התומכים בדרך הציונית הדתית, מראשיתה ( תרס"ב [ 1902 ] ) עד אמצע שנות השמונים של המאה העשרים למצער . המסגרת המאחדת מורכבת מכמה עיקרים כלהלן : א . יעד — שתי מטרות עיקריות של הציונות הדתית : ( 1 ) יעד חיצוני וכללי של הקמת מדינת הלכה ( בין שיעד זה רשמי ומוצהר ובין שהוא משקף ציפייה נסתרת ואזוטרית ) , ועד למימוש מלא של מדינת הלכה — חתירה לצביון יהודי בתנועה הציונית ( לפני קום המדינה ) ובמדינת ישראל ; ( 2 ) יעד פנימי ואישי של יצירת טיפוס דתי חדש בעל תודעה מורכבת הפועל מחד גיסא בעולם מודרני, מתוך רצון להשתלב בו השתלבות אמתית, ומאידך גיסא בעולם של גאולה, אגב בחינה חוזרת ונשנית של התקדמות הגאולה לאור המאורעות התוכפים והולכים . ב . ת ש ת י ת רע יו נ י ת — אימוץ מוצהר של שורת תפיסות רעיוניות כגון שיוך ערך דתי לציונות ולמדינת ישראל, גאולת העולם באמצעות גאולת עם ישראל ( אוניברסליזציה של התחייה הלאומית ) , פרשנות משיחית להיסטוריה . ג . אי נ ט ו א י צ י ו ת רעיו נ י ו ת — אימוץ של הנחות יסוד מטפיזיות ואידאולוגיות כגון אחדות ישראל ( זיקה סמויה המאחדת כל יהודי ואף נהיית לערך מוסרי ) , נוכחות אלוהית בעולם ( או לפחות בתהליך ההיסטורי ) , פתיחות תרבותית המתחייבת מחתירה להקמת ישות מדינית, תפיסת החילונות בעם ישראל כתופעה חולפת . את מאפייני המסגרת הפוליטית והתאולוגית המוצעת כאן ביררתי בכמה וכמה חיבורים . 2 מסגרת זו יצרה תודעה ששכבת העומק שלה פילוסופית ותאולוגית . תודעה זו התאפיינה במידה של תנועה כלפי חוץ : החתירה להקים מדינה בעולם מודרני מחייבת 2 ד' שוורץ, אמונה על פרשת דרכים : בין רעיון למעשה בציונות הדתית, תל אביב תשנ"ו ; הנ"ל, ארץ הממשות והדמיון : מעמדה של ארץ - ישראל בהגות הציונית הדתית, תל אביב תשנ"ז ; הנ"ל, הציונות הדתית בין היגיון למשיחיות, תל אביב תשנ"ט ; idem, Faith at the Crossroads : ATheological Profile of Religious Zionism , Leiden 2002 ; הנ"ל, אתגר ומשבר בחוג הרב קוק, תל אביב תשס"א .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר