פגישה

מתוך:  > בשביל החיים > פגישה

עמוד:13

בשביל החיים | 13 עולה ספק לגבי חיבור עם הזולת . בין בני זוג, בין הורים לילדים, לקהילה, לעם . ייאוש יש מן האפשרות שהמציאות יכולה להשתפר, להשתנות לטובה, להיגאל . למרות כל אלה, בעשורים האחרונים אני חש חיבור והפרייה בין תורת גורדון לבין תלמידותיי ותלמידי הצעירים . דווקא מתוך האקלים הרוחני המסוכסך של היום נפתח צוהר מחודש לתורתו של גורדון . חיבור חדש, אולי עמוק יותר מזה שהיה בין גורדון לבין דורו . אולי בזכות ההתנגדות שלו לאידיאולוגיות יודעות-כל המתיימרות ליישב את כל ניגודי החיים . אולי משום שזיהה כבעייתית את השתלטות השכלתנות המודרנית על ההכרה האנושית וחתר לחיבור בין הראש ללב, חיבור של חוויה עם ההכרה ביחס לעולם . חיבור של נוכחות שהוא מעין צינור בו זורמת ההוויה האלוהית אל האדם ופוגשת את ההוויה האלוהית המפעמת בנפשו של האדם פנימה . אולי דווקא היום נפתח הפתח לעומק הדתי של משנת גורדון, אשר מזמינה אותנו לפנות אל נפשנו, להצמיח את עצמיותנו ואת אישיותנו הפרטית כחלק ממארג חברתי רחב יותר של משפחה, של עם, של אנושות . כך, דווקא באקלים הפוסטמודרני בו אנו חיים היום, נפתח צוהר מחודש אל תורתו של גורדון . זאת מכיוון שיש בתורה ההיא, הנשכחת כמעט, משהו שיכול להפרות אותנו ולהחיות נפשנו, בישראל של שנות האלפיים . במשך שנים רבות התלבטתי איך לכתוב על תורתו . עמדו בפניי שני קשיים עיקריים : האחד שייך למושג הנוכחות עצמו . גורדון עצמו לא השתמש במילה נוכחות . אין בכך להפליא, משום שככל הנראה לא הכיר מילה 2 למרות זאת לפי הבנתי מהווה תורתו כולה פרשנות זו בעברית . מעמיקה וייחודית לנוכחות . היא אבן הראשה של תורתו, המשלימה אותה לבניין אחד יציב . גורדון העמיק להסביר היבטים שונים הנובעים מן הנוכחות, המהווה נקודת חיבור בין ההכרה לחוויה, בין 2 המילה נוכחות נוספה לעברית רק בעת החדשה . ראו, אבן שושן, מילון עמ' 1637 . השימוש הנרחב במילה נוכחות החל בעיקר במחצית השנייה של המאה העשרים .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר