"לבירור רעיוננו מיסודו" רקע היסטורי ופילוסופי

עמוד:11

" לבירור רעיוננו מיסודו " ׀ 11 הייתה מפולגת : הרוב היה סוציאל-דמוקרטי ( והתארגן אחר כך במפא"י, מפלגת 2 ) ; המיעוט היה קומוניסטי ( והוסיף לשאת את השם "אחדות פועלי ארץ ישראל העבודה" ) . תגובתו של אד"ג, שראה בהצטרפות למפלגת אחדות העבודה בגידה, הייתה קיצונית : הוא ניתק את הקשר האישי עם חבריו הקרובים ביותר, שהצטרפו 3 הוא יצא אל הכבישים, אל מחנות העבודה ואל היישובים למפלגה החדשה . שאנשי העלייה השלישית חנו בהם להסביר להם את דרכו ואת הטעות הנוראה שהם עושים . את בני העלייה השלישית לא האשים כשם שהאשים את חבריו הבוגרים, שהיו לפני כן שותפים להשקפתו . הם היו בעיניו אנשים צעירים שכוונתם טהורה, שהרי התמרדו כנגד יחסה האנטישמי-רצחני של המפלגה הקומוניסטית הרוסית לעם היהודי, כלומר שחו נגד הזרם שסחף המוני רוסים, ובכללם צעירים יהודים רבים, למהפכה הבולשביקית . יתר על כן, הם היו נכונים לעלות ולהגשים את הציונות בהתנדבות, על ידי עבודה עצמית ובלי לנצל את עמל זולתם . אד"ג היה סבור שאנשים צעירים אלו התפתו לאידאולוגיה שהייתה מנוגדת לעצמיותם האנושית והיהודית בהשפעת התעמולה המהפנטת של המפלגה הקומוניסטית . הוא קיווה שאם יַראה להם את הסתירה שבין האידאולוגיה שהם מחזיקים בה ובין המפעל הציוני החלוצי, שהוא מפעל מובהק של תחייה, הם יחזרו לעצמיותם האנושית והיהודית, ישתחררו מן האידאולוגיה שנכפתה עליהם, הזרה לרוחם, וימשיכו את מפעל העלייה השנייה ברוח תנועת הפועל הצעיר . אד"ג ביקש לסכם את המשנה שניסח בחיבורו "האדם והטבע" סיכום תמציתי ושיטתי כדי להעמידה אל מול המשנה המרקסיסטית-לניניסטית השיטתית, המנוסחת ניסוח פופולרי המובן להמונים . הוא ביקש לכתוב מאמר שיוכל לנטרל את השפעתה ההיפנוטית של התעמולה ולעורר את הקוראים לחשיבה עצמית ביקורתית . הוא כתב אפוא שני מאמרים שיטתיים — "בניין 2 במסגרת מפא"י פעלו שני אישים מרכזיים שהיו בעבר חברי הפועל הצעיר והושפעו ממשנת אד"ג — שלמה לביא וברל כצנלסון . שניהם יישמו את עקרונותיו המוסריים של אד"ג הלכה למעשה, לביא בתנועת הקיבוץ המאוחד וכצנלסון בהסתדרות העובדים הכללית, אבל ערערו על קיצוניותו האוטופיסטית . 3 ראו מכתבו אל שלמה לביא בתוך אהרן דוד גורדון, כתבי אהרן דוד גורדון, בעריכת ש"ה ברגמן וא"ל שוחט, ג : מכתבים ורשימות ( ירושלים : הספריה הציונית על-יד ההסתדרות הציונית העולמית, תשי"ד ) , עמ' 108 - 110 ; וכן רשימתו "על האיחוד . לחברי ברוח המנוצחים" ( שם, כרך "האומה והעבודה", עמ' 411 - 421 ) .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר