מֻראד פַרַג כ"נביא ציוני" על פי ספרו אַלְקֻדְסִיַּאת/הֶקְדֵּשִׁיּוֹת

עמוד:11

מֻראד פַרַג כ״נביא ציוני״ על פי ספרו אַלְקֻדְסִיַּאת / הֶקְדֵּשִׁיּוֹת 11 בקֻדְסִיַּאת / הֶקְדֵּשִיּוֹת תרומה להבנת תודעתו העצמית של בכיר המלומדים הקראים במצרים ובחירם לפני כמעט מאה שנים, בימים שהציונות הייתה חזון נאיבי בהרבה מגלגוליה המאוחרים יותר . קריאה רצופה בשירים ובמאמרים מלמדת שהם מסכת ארוגה היטב, ובעצם מדובר בחיבור אחד המציג חזון מגובש . אפתח אפוא בסקירה תמציתית של תוכני השירים והמאמרים על פי סדרם . 3 . ההקדמות לספר בשתי גרסאותיו כאמור, הגרסה הערבית קדמה לעברית . בראשה יש הקדמה קצרה, וזה תרגומה : 3 בשם מי שאין אלוה אלא הוא 4 והמאמרים הללו הם משהו של אהבת השלום הכללי שבנפש . אני השירים 5 לצדק וליושר . מי ייתן ולא יגמלו להם העוינים מעניק אותם כתשורה למוסר, את היהודים שם במה שאינו ראוי, ומי ייתן שיזכרו וישקלו את העניין ויפעלו למען האחווה וימגרו את האיבה . ההצלחה באלוהים . 6 באותה בעמוד האחרון ( עמ׳ 74 ) כתב פרג ״יום רביעי, באוקטובר 3 9 , במצרים״ . שנה חל ה- באוקטובר ביום שני, כ״א בתשרי תרפ״ד ( הושענא רבה ) , ואיני יודע להסביר את אי-ההתאמה הזאת . על השער החיצוני והפנימי צוין ״נדפס באוקטובר שנת 3 9 ״ . בראש הגרסה העברית ( עמ׳ 3 – 4 ) יש הקדמה ארוכה יותר : בשם ה׳ מכלל ספרי אשר חברתי, ספר القدسيات הקדשיות ורבו שירים, ושפתו ככל ספרי ערבית, והוא למען שם היהדות והיהודים בכל העולם, אף כי בירושלים 3 גיוון קל של לשון השהאדה המוסלמית لا إله إلا الله ( אין אלוה מבלעדי אללה ) . 4 בערבית אלקצאיד . פרג כינה את שיריו בכינוי שרווח בשירה הערבית הקדומה . הקצידה היא שיר מורכב וארוך בערבית קלסית ולוֹמטרה אמנותית . עיינו יצחק יהודה ( איגנאץ ) גולדציהר, קיצור תולדות הספרות הערבית, תרגם מקרואטית פסח שנער, ירושלים תשל״ב, עמ׳ 6 – 7 ; המילטון א״ר גיב ויעקב מ׳ לנדאו, מבוא לתולדות הספרות הערבית, תל אביב 970 , עמ׳ 3 – 8 , ובמפתח בערך קצידה ; רינולד א׳ ניקלסון, תולדות הספרות הערבית, ירושלים תשל״ח, עמ׳ 66 – 68 ובהערה בעמ׳ 66 . 5 אפשר גם : נימוסים, דרך ארץ, אתיקה . 6 מצרים יכולה לציין את שם הארץ ואת קהיר גם יחד . כפל המשמעים רווח בטקסטים יהודיים מימי הביניים וגם בעת החדשה . עיינו למשל , 5 J . G . Hava, Al - Farâ’id Arabic - English Dictionary Beirut 1982 ( להלן הווה ) , עמ׳ 3 7 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר