בפתח הספר

עמוד:12

12 | בראש גלוי ביסודו של הספר מונחת הדעה שאין דרך וגם אין צורך לפשר בין תפיסותיה השונות של היהדות או 'לגשר' עליהן . דיינו אם נצליח להבין ולדעת את פניה השונים של היהדות בריבוים, כדי לאפשר את קיומם זה לצד זה במידת הכבוד וההבנה הראויה להם . כידוע, היהדות איפשרה ואף עודדה ריבוי דעות והבנות, ופיתחה תרבות עשירה המבוססת על מחלוקת וביקורת, גם בתקופות ששלטה בה אחדותיות מחמירה, קל וחומר כיום, כשאחדותיות זו אינה קיימת יותר . הקריאה לאחדות בעם היהודי אינה צריכה להשתמע כקריאה לטשטוש דעות, לוויתורים באידיאולוגיה ובאורחות חיים, כי אם לקיום יחד, להבנה, לידיעה והכרה הדדית של דעות שונות, תפיסות שונות ונהגים שונים ביהדות, למידה מרבית של כבוד וסובלנות כלפי כל דעה, תפיסה ונוהג, כל עוד אין הם פוגעים בזכות הזולת לדעה, תפיסה ונוהג משלו . ספר זה מבקש לתרום את תרומתו להבנתה של היהדות בריבוי פניה, מנקודת ראותה של החילוניות היהודית, המהווה את רוב מניינו ובניינו של העם היהודי בימינו, והבנתה כקיום יהודי אותנטי, הנשען על המסורת היהודית לדורותיה ויונק ממנה . ראשיתו של הספר במחקר על שינויים בתפיסת הזהות היהודית וגילוייהם בספרות היהודית, שנערך בשנת שבתון ב'תכנית ללימודי יהדות' באוניברסיטת סטנפורד, וב'מרכז אוקספורד ללימודי עברית ויהדות' בירנטון שליד אוקספורד . המחקר הצביע על ריבוי פניה של תפיסת הזהות היהודית בדורות האחרונים, והעלה את הצורך בבירור מעמיק של הבעייתיות הכרוכה בשאלת הפלורליזם היהודי בימינו, הלגיטימיות והאותנטיות שלו, במיוחד במה שנוגע לחילוניות היהודית . ראיתי לנכון להציג בירור זה בהרצאה מקיפה, בהירה ומדויקת . לכך מכוון הספר שאני מציע בזה . הנושא הספרותי, שעמד במרכזו של מחקרי, מצטמצם בספר זה לאילוסטרציות, ציטוטים ואיזכורים מיצירות ספרות מתקופותיה ומזרמיה השונים של הספרות היהודית, הנוגעים בבעיות הכרוכות בקיום היהודי לדורותיו ולצורותיו . קטעי ספרות עשויים לעתים להסביר דברים באופן קולע, מדויק, ומסתבר ביותר . קטעי הספרות מעידים ששאלת מהותו של הקיום היהודי בריבוי פניו מעסיקה את המחשבה היהודית זה זמן רב, למעשה מראשית הימים .

הקיבוץ המאוחד

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר