הפנטסטי במחזה 'דוד מלך ישראל' ליעקב כהן: דיאלקטיקה נפשית ברוח הציונות

עמוד:13

הפנטסטי במחזה 'דוד מלך ישראל' ליעקב כהן 13 נהיה כזה שמתחולל בעיקר בקרבו . אפשר להניח כי התמקדות זו בדמותו של אורי סייעה במידה רבה לצופה הצעיר לעקוב אחרי העלילה, אך אין ספק שדווקא המערכה הראשונה דרשה מהצופה הצעיר להתמודד עם מעמדים שיש בהם ערפול מסוים, אמביוולנטיות, גם בפתיחה, החורגת מתבנית העלילה שמשתמשים בה ברבים מסיפורי הפנטזיה . את הייחוד הזה של המערכה אציג להלן בצד הדיון המרכזי שאני מבקש לעורר : הדרך שתפיסת העולם הציונית מתמזגת בתהליך הנפשי המתגלם בעלילה הפנטסטית . 16 המעמד הפותח את המחזה, שכהן מכנה אותו 'בדרך ביער', אינו מסמן כלל וכלל את תחילת המסע, וכפי שיסביר זאת אורי בפגשו את אהליבה לראשונה : נדדנו כה השנַים, גם יום גם לילה, בשבילים עקלקלים ובלא שבילים, והסערה אותות נותנת ועבי-זעם על ראשינו נמשכים, אנחנו הלאה חתרנו, הלאה, בדבר-חזון וזמר זה את זה עודדנו — עד באנו אל היער . יער — קדומים ! והסופה פה הדביקתנו . אכזרית והלילה חשך, כוכבנו נעלם [ עמ' 17 ] . המחזה מתחיל אפוא במשבר המהותי הראשון הפוקד את השניים בדרכם, המתרחש במקום סמלי מאוד ובשעת יום סמלית לא פחות . בעולם הפנטסטי היער מסמל כניסה לעולם מאגי, חלומי ובראשיתי, שהמפגשים עם הדמויות ועם הכוחות העל-טבעיים, הקשורים ללא מודע, יכולים להתרחש בו . 17 שם הדמויות מתמודדות עם האפלה הפנימית ומצליחות להבהירה, שם מתאפשר לדמויות שאישיותן אינה מפותחת דייה לסלק את הספקות בנוגע לזהותן העצמית ולהבין מה ברצונן להיות . החוויות והמכשולים שהשהייה ביער מזמנת הם בבחינת ניסיון החיים שעל הדמות לצבור בדרכה לגיבוש תודעה עצמית מפותחת יותר . 18 כמו היער, כך גם הלילה, המייצג את הצבע השחור, צבעה של הנפש הלא מודעת, וכן צבעו של השלב הראשון והקשה ביותר בתהליך האלכימי המתחולל בנפש הדמות במסע הפנטסטי, שלב שהדמות פוגשת בו את רגשותיה הכואבים ביותר, את הסבל ואת המצוקה, ומתעמתת עם הרגשת האבדן בתהליך השינוי . 19 ואכן, בחלקו הראשון של המחזה אפשר לראות ייצוג של שלבי תודעה שונים בנפשו המתפתחת של אורי, כמה מהם במעמקי תודעתו של החווה את משבר ההתנתקות מעברו . במרחב הסמלי כל כך שהמחזה נפתח בו, כהן כאילו מאיץ את המעבר ממציאות לפנטזיה, ולמעשה הפנטסטי נותן את אותותיו עוד בתחילת המעמד הפותח את המחזה, 16 מובן שאין מדובר בתפיסת עולם אחידה וסדורה, וכפי שאראה בהמשך הדברים, גם מחזהו של כהן משקף יותר מקול אחד, בזיקה שאנו יכולים לזהות בעיצוב תמונות מסוימות לדגם של 'יהודי חדש' אחד, ואחרות — לדגם אחר . 17 שטרן, אלימות בעולם קסום , עמ' 104 - 105 . 18 בטלהיים, קסמן של אגדות , עמ' 78 . 19 שלי רקובר, יעל אמיתי ומיכל מכלוף, ‘שחור, אדום, לבן : צבעי הנפש במסע אמצע החיים, באגדה “סיפורה של אם”’, מעגלי נפש, רבעון לפסיכולוגיה, לטיפול, לטיפוח רגשי ולחינוך יצירתי , 1 ( אוקטובר 2009 ) , עמ' 74 - 75 .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר