הפנטסטי במחזה 'דוד מלך ישראל' ליעקב כהן: דיאלקטיקה נפשית ברוח הציונות

עמוד:9

הפנטסטי במחזה 'דוד מלך ישראל' ליעקב כהן 9 שהפנטסטי נשען עליו : ההיסוס, מצב ביניים מתמשך שהדמות, ועמה הקורא, נעים ונדים בו בין הניסיון להסביר את האירועים על בסיס חוקי הטבע המוכרים להם ובין ההסבר העל-טבעי, ואין ביכולתם להכריע בין השניים . טודורוב רואה בהיסוס של הקורא תנאי מחייב לקיום הפנטסטי, ואולם ההיסוס של הדמויות, ההיסוס כנושא ביצירה, הוא תנאי אפשרי לזה, אף כי ברוב היצירות הפנטסטיות שני התנאים מתקיימים . 7 התנאים שניסח טודורוב הם התנאים המרכזיים לקיום הסוגה הפנטסטית במצבה הטהור, ובעולמו התאורטי של טודורוב לא נדרש הרבה כדי להעביר את היצירה הפנטסטית לסוגה שכנה . הסוגה הפנטסטית הטהורה נמצאת למעשה בתווך בין ארבע תת-סוגות שממוקמות על מעין ציר אופקי שטודורוב מתווה לקוראיו : מצד אחד, סמוך אליו ואף משיק לו, הפנטסטי המוזר, המייצר היסוס, אך בסופו של דבר ניתן לאירועים העל- טבעיים הסבר הגיוני שהולם את חוקי המציאות ( העל-טבעי מוסבר כחלק מחלום, כתוצר של מקריות, כהתחפשות, כמהתלה, וכדומה ) , ולצדו, בקצה הציר נמצא המוזר, ובכלל זה יצירות שהאירועים אינם סוטים בהן מחוקי ההיגיון, אך יש בהם מהייחודי, מהיוצא דופן, מהבלתי צפוי ומהמטריד, והם מעוררים לא אחת תגובות דומות לאלה שהיצירות הפנטסטיות ( יצירות מתחום ספרות האימה וכדומה ) מעוררות . מצדו האחר של הציר, סמוך לפנטסטי הטהור ואף משיק לו, הפנטסטי המופלא, המעורר היסוס, אך בסופו של דבר אנו כמו מקבלים את העל-טבעי כמות שהוא ( האמונה בתחיית המתים, שיכלה להיראות כפרי הזיה של הגיבור הלוקה בנפשו, מקבלת אישור ממשי וכדומה ) , ולצדו בקצה זה של הציר, המופלא, המשויך לא אחת לאגדות ולמעשיות שבמפגש אִתן אין אנו תוהים לפשרם של מצבים שחורגים מגבולות המציאות ( הדמויות שישנות מאה שנה, שטיח מעופף וכדומה ) . 8 כיום ההתייחסות לפנטזיה כסוגה וגם הפסקנות של ניסוחו של טודורוב את התנאים לקיומה חריגות יותר ויותר בשדה חקר הפנטסטי . רבים מהחוקרים מעדיפים הגדרות רחבות יותר, והם רואים בפנטסטי למשל מבע ספרותי ( literary expression ) , ובכלל זה מדע בדיוני, אוטופיה, דיסטופיה, אגדות, מיתוסים, ספרות החלום ודרמה אבסורדית, והוא משקף תפיסה של החוויה האנושית באמצעות הדמיון היצירתי המקבלת עדיפות ברורה על פני הגדרה מדעית כלשהי 9 או אף כדחף הפוך למימזיס, משמע אחד משני הדחפים העומדים בבסיס עולם היצירה הספרותית בכללותו . 10 7 Tzvetan Todorov, The Fantastic : AStructural Approach to a Literary Genre trans . Howard Richard ) , Cornell University Press, Ithaca, NY 1975, pp . 24 - 33 ( 8 שם, עמ’ 41 - 57 . 9 William Coyle, ‘Introduction : The Nature of Fantasy’, in : William Coyle ( ed . ) , Aspects of Fantasy : Selected Essays from the Second International Conference on the Fantastic in Literature and Film, Greenwood Press, Westport and London 1986, p . 2 Kathryn Hume, Fantasy and Mimesis : Responses to Reality in Western Literature, 10 Methuen, New York 1984, p . 20

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר