הפנטסטי במחזה 'דוד מלך ישראל' ליעקב כהן: דיאלקטיקה נפשית ברוח הציונות

עמוד:8

אופיר ממן 8 תופעות אכזריותה' וכי נדודיו של הגיבור ביער בשעת סערה עזה הם 'דרך האומה בגלות ממנה מבקשים "האורים" לצאת למרחב הגאולה' . 4 הסברים אלה הפחיתו מכוחו הייחודי של הפנטסטי להתחבר לצופים התחברות מוצפנת ומעמיקה יותר באמצעות מרחבים שמסמלים כניסה אל הלא המודע 5 ודמויות שמסמלות את הקונפליקט הפנימי שבין היבטים שונים באישיות במעבר מצורת קיום אחת לצורת קיום אחרת, גבוהה יותר . 6 המאמר הנוכחי מעוגן בספרות הפרשנות של הפנטסטי בתור מייצג של תהליכים אלכימיים של הנפש, ובו אני מבקש לנתח את מסעו של אורי בתור מסע התפתחות נפשית והתבגרות לכל דבר, שיש לו דפוס דיאלקטי ברור : ניתוק ושחרור סמלי מדמות האב ומסמכותה ומלפיתתה החונקת של 'האם הגדולה', דהיינו מהמהות השלילית של ישותה, וצמיחתה של תודעה חדשה המושתתת על הכוחות החבויים במעמקי הנפש, וגם מתן ביטוי ליסוד ה'נשי' ( anima ) וליסוד ה'גברי' ( animus ) שבנפש, עד השלב שהם מגיעים לאיזון מלא ומתאחדים . מהלך נפשי זה מותווה כמובן בלי לאבד את המשמעויות האחרות שאליהן כיוונה התכנייה . את מסעו של אורי אנתח אפוא כמסע פנימי שמקורו בדחף ציוני, משיחי אם נרצה, שסוגיות אשר קשורות במימוש החזון הציוני נשזרות בו בתהליך העלייה במעלה ההתפתחות הנפשית, מסע ובו תבשיל זהותו העצמית וזהותו היהודית החדשה של הנער . בניתוח נקודות ההשקה שבין הרעיוני ובין הנפשי אעמיד לדיון גם את מורכבותו ואת ייחודו של המחזה וכן אעריך את רמת נגישותו של המחזה לצופה הצעיר, מתוך התייחסות לתבנית הצורנית שהעלילה נשענת עליה, לדמויות ולתכנים שהן נושאות עמן, הרוויים הרמזים . הפנטסטי ונמעניו : נקודות המוצא לניתוח אלווארו, הדמות המרכזית בסיפורו של ז’ק קזוט ( Cazzote ) 'השטן מאוהב', חי במשך חודשיים עם ביונדטה, אישה שהוא מאמין כי היא באה מעולם אחר, עולם האופל, ואף ייתכן שהיא השטן עצמו או אחת מנאמניו . אולם התנהגותה האנושית והנשית והפגיעות הגופניות שהיא סופגת מוכיחים לו את ההפך : שהיא אישה ככל הנשים, אישה מאוהבת . כשהוא שואל אותה מהיכן הגיעה, היא משיבה כי היא סילפידה, ואחת החזקות שבהן . אלווארו תוהה כיצד עליו להבין את הדברים ; האם אכן סילפידות קיימות ? בתיאורו של צווטאן טודורוב את סיפורם של אלווארו וביונדטה טודורוב ממחיש לקוראיו את היסוד 4 תכנייה להצגה ‘דוד מלך ישראל’, מילא”ה, תיק 2 . 3 . 101 . 5 דינה שטרן, אלימות בעולם קסום : מחקר באופייה האלים של המעשייה הנשית לילדים , ראובן מס, ירושלים ,2002 עמ' 104 . 6 ברונו בטלהיים, קסמן של אגדות ותרומתן להתפתחות הנפשית של הילד ( תרגמה נורית שלייפמן ) , רשפים, תל אביב ,1980 עמ' 63 - ,64 79 .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר