מבוא לקראת היסטוריה אנתרופולוגית של המרחב הישראלי-פלסטיני

עמוד:10

10 דפנה הירש ומבודדות ( 6 1996, . Kalb et al ) ; והביקורת כלפי הפוזיטיביזם של המחקר ההיסטורי בשנות השישים וההתעלמות שלו מן ההתנסות והפרקטיקה של "אנשים מן השורה", ובפרט של בני קבוצות מדוכאות או מודרות ( Kessler - Harris Sider and Smith 1997, 3 ; 166 1990, ) . האכזבה מן הנרטיבים ה"גדולים" של המודרניות העלתה שאלות בנוגע ליחסים שבין המערב ל"אחרים" שלו, כמו גם באשר ליחסים שבין החוקרים למושאי מחקרם . המפנה ההיסטורי הוביל לערעור האופנים הסטטיים המסורתיים של החקירה האתנוגרפית ולראיית האובייקטים המסורתיים של האנתרופולוגיה - בראש ובראשונה "תרבויות", ובפרט אלה המוגדרות "מסורתיות" - כתוצרים של תהליך היסטורי . תהליך זה הומשג מחדש כתוצר של יחסי גומלין דיאלקטיים בין חברות, אשר ביניהן מתקיימים יחסים היררכיים של כוח ושליטה - יחסים המתקיימים גם במפגש שבין החוקרים לאלה שהם מתיימרים לייצג בפני קהל מערבי . עבור היסטוריונים חברתיים, הגישה האנתרופולוגית ייצגה את החיפוש אחר ההתנסות האנושית האותנטית בהיסטוריה ( 1996 . Kalb et al ) ( חיפוש שבעצמו ספג בהמשך ביקורת של חוקרות פוסט-סטרוקטורליסטיות, אשר הדגישו את התפקיד המכונן של דגמים תרבותיים בעיצוב ההתנסות [ 1992 Scott ] ) . חלק מההיסטוריונים פנו לאנתרופולוגיה הסימבולית מבית מדרשם של גירץ וטרנר, אשר הדגישה את המשמעויות המשותפות הטמונות ב"טקסטים" תרבותיים מסוגים שונים ( 103 1991, Levi ) . היסטוריונים אחרים אימצו גישות מרקסיסטיות וניאו- מרקסיסטיות ששמו דגש על הריבוי, הדינמיות והסתירות המאפיינים מערכות חברתיות ותרבותיות . עם האחרונים נמנו היסטוריונים אשר החליפו בשנות השבעים את הטלסקופ במיקרוסקופ, ופנו למיקרו-היסטוריה ( 43 – 38 2005, Burke ) . ההנחה המשותפת לעוסקים במיקרו-היסטוריה היא כי המבט מקרוב לא נועד רק לספק אילוסטרציה לאופן שבו תהליכים רחבים באים לידי ביטוי ברמת היחיד, אלא הוא מאפשר לגלות גורמים אשר המבט מרחוק או מגבוה אינו מאפשר להבחין בקיומם ( 97 1991, Levi ) . לעומת הסוציולוגיה ההיסטורית של החברה היהודית בפלשתינה / פלסטין וישראל, אשר הניבה מחקרים רבים מאת בכירי הסוציולוגים בישראל כמעט מראשיתה של הסוציולוגיה הממוסדת בארץ, האנתרופולוגיה של המרחב המקומי נוטה להתמקד בחקר ההווה . חלק הארי של המחקרים האנתרופולוגיים העוסקים בהיסטוריה או 2 עוסקים בשאלות של סיפור העבר והבניית העבר, בעיקר המשלבים ממד היסטורי 2 . ראו למשל פייגה 2003 ; בן-יהוידע 2008 ; חזן ומונטרסקו 2011 ; אלאור 2014 ; ; 2004 ; 2003 ; 2001 Slyomovics 1998 ; Abu El - Haj 2001 ; 2012 ; Forte Swedenburg 2003 ; Sa'di and Abu Lughod 2007 ; Feldman 2008 ; Ben - Ze'ev 2011 ; Davis 2011 ; Kassem 2011 ; Monterescu 2015 .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר