השימוש בשפה כמבע ביצועי בספרים שתהיי לי הסכין וסוס אחד נכנס לבר מאת דויד גרוסמן

עמוד:14

ש ו ש ן - א ס תר א ד י ב י 14 חליפת המכתבים - בשתי היצירות, ברור מלכתחילה שהמופע המילולי ן . ידיעת סופו הנחרץמוגבל בזמ - בין יאיר למרים ומופע הסטנדאפ של דובלה את תוכנו, מהלכו,השל המופע המילולי מלווה אותו החל מתחילתו ומכתיב ובעיקר, את הריתמוס המתוח שבו הוא מתנהל . כך, כבר מתחילת ההתכתבות מציין יאיר את ודאות "הגליוטינה" שתכרית את הקשר ביניהם . בספר השני לה אנושות בסרטן כפיסיום המופע הוא סיום חייו של הסטנדאפיסט החו שהדבר משתמע מניסוחיו רבי המשמעות : "זהו זה, קיסריה . . . [ . . . ] זה מה שיש סוס לי לתת לכם . אין יותר חלוקת דובלה היום, וגם מחר לא תהיה . תם הטקס" ( . ) 891עמ', אחד נכנס לבר בשני הספרים חוזר גרוסמן למהלך עלילתי שבו עשה שימוש כבר ) : פרישת הילדות 2102ץ", כפי שמתאר זאת גלוזמן ( בסיפורו הראשון "ר והמיניות הילדית כמפתח פרשני עיקרי להבנת דמויותיו . בשתי יצירות אלה השיבה לעולם הילדות כרוכה בתיאורו כגיהינום . הזמנת המספר את הזולת להציץ לתוך ה"גיהנום" שלו עצמו, בעודו מציין את הפיתוי העצום שיש לכל , חוזרת בשני ספרים אלה ובכלל יצירתו של גרוסמן . בספראדם לעשות זאת משואתמעצב יאיר את גיהינום ילדותו תוך שימוש בדימוי שתהיי לי הסכין עשרה - : "אל תשכחי שאני אדם שנולד להורים ושעד גיל שמונההיהודי אירופ , שתהיי לי הסכין " ( השמדהחי בתוך משפחה, בתוך משפחה כעיקרון וכמחנה ) . 57עמ' ת דרך מטונימיות בעלותומתוארשל יאירמויהזיקות בין אביו וא מי אל מרינייב - ימי - משמעות של ניכור ואיום : "וגברת כפפות גומי מבזיקה מבט ) . ה"חגורה החומה" כמטפורה 041עמ', שתהיי לי הסכין חגורה חומה ונוהמת" ( ימוש בסלנגוכמטונימיה לדמות האב חוזרת ונשנית בשני הספרים . כך תוך ש ילדותי של שנות החמישים ותוך היפוך ההקשר הרגיל של הצירוף הכבול "יד את תקופת ילדותו : "אז נכון סוס אחד נכנס לבר המלך" מתאר דובלה בספר משוגעים, ונכון שהרביצו לי שם כיד המלך, ביג דיל, - שהיה חרא בלבן ובית סוס אחד ם ההם ? ככה היה אז ! " ( לכולם הרביצו, מה קרה, מי לא חטף בזמני ) . ,148 עמ' נכנס לבר בשני הספרים משלב גרוסמן מילים מיידיש המתארות את עולם העבר ) מציין שהביוגרפיה של הדמויות 2102אלבק ( - של דור ההורים . ליפסקר המבוגרות ביצירתו של גרוסמן אוצרת בתוכה את היידיש כזיכרון של שפה ושל

הקיבוץ המאוחד

אוניברסיטת תל-אביב. המכון הישראלי לפואטיקה ולסמיוטיקה ע"ש פורטר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר