פרק ראשון: עיגולים ויושר — בין האדמו"ר הזקן לאדמו"ר האמצעי

עמוד:11

11 | עיגולים ויושר סמל השוויון והכוללנות . ההבחנה בין חלקי הגלגל השמימי עניינה ת האסטרולוגים, אולם מבחינת הפיזיקאים ) ליתר דיוקבעיקר א האסטרופיזיקאים ( הגלגל ותנועתו המעגלית הם הביטויים המושלמים של מה שאיננו נתון לשינויים זמניים ומרחביים . הנאופלטוניזם שצמח בעולם ההלניסטי הציב דגם אחר, שבמידה קיבל אתמסוימת עמד במתח עם התאוריה היוונית . המדע של היוונים העולם כפי שהוא, כנתון . אריסטו למשל לא הסתקרן ביחס לתהליכי בראשית, מפני שהיה משוכנע שהעולם כמות שהוא היה כזה מאז ומתמיד . הוא גם לא האמין בקיומם של כוחות נסתרים ובפעילותו של שפע סמוי . לעומתו, פלוטינוס, פרוקלוס, ימבליכוס ונאופלטוניסטים ולם מתהווה בתמידיות כתוצאה מסדרה של ישויות,אחרים סברו שהע שהתחתונה נובעת מהעליונה ממנה . התהליכים שביקום החומרי אינם מתמצים מתוך יקום זה אלא נובעים מישויות עליונות . אריסטו הסתפק בהשפעה של מהלך השמש על תהליכי העולם הארצי . ע מהשראתהנאופלטוניסטים טענו שעצם קיומו של העולם הארצי נוב ישויות רוחניות נעלות, ואלה נובעות מישויות שמעליהן . תהליך ההאצלה יוצר מדרג : ככל שהשפע מועצם יותר כך ההיפוסטזה הנובעת ממנו נעלית יותר . ככל שאנו יורדים בתהליך ההאצלה כך גם ההיפוסטזה שפלה יותר . שילוב של שתי הגישות התרחש בימי הביניים בעיקר בעולם י והיהודי . המורשת הנאופלטונית ששלטה בכיפה במאותהמוסלמ האחת עשרה והשתים עשרה הציגה את התהוות הגלגלים כתהליך של נביעה והאצלה ) ר' שלמה אבן גבירול, ר' אברהם אבן עזרא, ר' יהודה הלוי, הרמב"ם ועוד ( . פילוסופים שונים דנו בשאלת אופי תהליך בדרך עקיפה מגלגל אחר כתוצאהההאצלה, אולם היה ברור : גלגל נובע מפעילות אינטלקטואלית המופנית כלפי השכלים הנבדלים . תפיסת ההאצלה חדרה בסופו של דבר גם לקבלה והפכה לתשתית קוסמית, כפי שנראה מיד .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר