הקדמה

עמוד:13

צריכה לסבול כל דבר שיעורר את רגשות הצופים . אין כאן אשליה : הקור אכזרי, העור הפגוע מדמם באופן טבעי [ . . . ] הקהל מבין דרך ההתבוננות . הוא סובל עם האמנית בסבלה . קשה להבין מדוע יעשו אמנים מעשים כאלה מסיבות חלשות מאלה של הדת, אבל הדבר מסביר את הסכנה ואת 8 ההתרגשות שהמדיום הזה מבטיח . דנטו מניח שהמניע העיקרי לפעולות שאברמוביץ' עושה במיצגים הוא הרצון להשתמש בשערורייה של הפגיעה העצמית כדי ליצור קשר עם הקהל וללכוד את תשומת לבו, ושבכל מקרה המניעים לפעולות אלו אינם מוצדקים כמו המניעים לפעולות שעליהן הוחלט בוועידת טרנט . מטרת המיצגים, לשיטתו, מתמצה ביצירת חיבור עם הקהל, ללא התוכן הפוליטי והמוסרי שמשוקע בהוראות של ועידת טרנט . למעשה, דבריו של דנטו מתכתבים עם השאלה הנידונה כאן, "למה הם עושים את זה לעצמם" . כמו שקורה תכופות, גם דנטו אינו משוכנע שיש סיבות מוצדקות לפעולות אלה . לעומת זאת הוא מבין את הרציונל, הפוליטי כמובן, של ועידת טרנט, שהורתה לגייס את האמנות בתקווה שזו תשפיע על הקהל לדבוק באמונה הקתולית ולא לעבור למחנה הפרוטסטנטי . אלא שהסיבות לייסורים הגופניים שמקבלים עליהם אמני ואמניות הגוף הרדיקלים במיצגים חשובות ודחופות לא פחות מאלה שהניעו את הממסד הקתולי במאה ה – 17 . בשני המקרים מדובר בפעולות שהן התנגדות לתנאי המצב הקיים, ברצון להשפיע על המציאות באמצעות האמנות . בלשונו של דלז, שכבר הזכרתי, להפוך את האמנות למי שעושה דברים בעולם . אפשר לומר על אמני הגוף הרדיקלים שעמדתם היא עמדה של "התנגדות 9 למשטרים של הנורמלי", כפי שהגדיר מייקל וורנר ( Warner ) את העמדה הקווירית . כך למשל הפעולות של מרינה אברמוביץ', שבהרצאתה באחד מביקוריה בארץ אמרה 10 מאתגרות באופן אקטיבי נורמותשלאמנות יש יכולת לשנות את תודעת הצופים, המשקפות הנחות ביולוגיות – מהותניות לגבי הזהות הקבועה של "זכר" ו"נקבה" . עוד הראו עבודותיה מה יכולות להיות תוצאות ההחפצה של גוף האשה בתרבות המערבית . אמנים אחרים שפעלו בשנות ה – ,70 כמו כריס ברדן למשל, קיימו פעולות שכוונו נגד מלחמת קמבודיה ומלחמת וייטנם . ברדן קיים את המיצג שלו ירה ( Shoot ) כמה חודשים לאחר הטבח בקנט ב – 4 במאי 1970 ( Kent State Massacre ) , שבו כוח של 8 Arthur C . Danto, “Danger and Disturbation : The Art of Marina Abramovic,” in Marina Abramovic : The Artist Is Present ( New York : MOMA, 2010 ) , 32 - 33 Michael Warner, "Fear of a Queer Planet," in Material Queer : A LesBiGay Cultural 9 Studies Reader, edited by Donald Mortaon ( Boulder, CO : Westview Press, 1996 ) , 288 10 מרינה אברמוביץ, אירוע בסינמטק תל אביב, 11 בדצמבר 2009 . 13

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר