ניהול תרבות — אתגרי יסוד

עמוד:11

ניהול תרבות – אתגרי יסוד / / 11 של שחקנים שונים להתמקם במרכזו . מאבק זה מניע התפתחויות היסטוריות, פוליטיות ואמנותיות גם יחד . / כלכלת האמנות המבנה הכללי שמתאר בורדייה מאפשר להצביע על אתגר ראשון ומרכזי בשדה התרבות בישראל, הנוגע ליחסים המתקיימים בין ההיבט האמנותי לזה הכלכלי . במרכז השדה אפשר למצוא עשייה אמנותית פופולרית על פי רוב, שמטרותיה הן בעיקר כלכליות ( כגון מופעי מוזיקה של כוכבים מובילים שיאפשרו להביא לאולמות קהל רב ) , ואשר מאפשרת לשחקנים המצויים במרכז השדה להגדיל את הונם — הן הסמלי והן הכספי — של האמנים, המפיקים והמנהלים האישיים, אך לעיתים גם של מנהלי אגפי תרבות או שרי תרבות היוזמים מופעים כאלו . עם זאת, בשוליו של השדה קיימת יצירה אמנותית שאינה נענית לשיקולים כלכליים או לתרבות הרייטינג שמכתיב מרכז השדה . הרווח של ארגוני תרבות המקדמים יצירה מסוג זה אינו נוגע אך ורק במאזנים של ארגון התרבות ובשורה שמסכמת אותם ; לעיתים קרובות, ארגוני תרבות אלו אינם בני-קיימה ונעזרים בתמיכה כלכלית חיצונית . הם נמדדים על פי תרומתם לחיי הרוח, לתחושות שייכות וליצירת חוויה אסתטית בעלת ערך, שאי אפשר לכמת אותה . השאלה של איכות אמנותית עומדת בתווך שבין שתי האפשרויות הללו . ארגוני תרבות ועובדי תרבות מוצאים את עצמם מתמודדים מדי יום עם דילמות רבות בהקשר זה, ברמת המיקרו והמקרו . העמידה בנורמות המסחריות שמכתיב מרכז השדה גורמת לעשייה אמנותית מסוימת לשרוד ולשגשג, ולאחרת — מאתגרת או שולית יותר מבחינת מעמדה בשדה התרבות — להתמודד עם איום הישרדות מתמיד . בארגונים קטנים ולא יציבים כלכלית, לדוגמה, הדילמה הזאת יכולה להתבטא בלחץ שיגרום למקבלי ההחלטות לקדם עשייה אמנותית בעלת אופי פופולרי יותר, שמצופה כי תניב הכנסות רבות יותר . כפי שהזכרנו קודם לכן, סוגיה זו כרוכה במערכת היחסים בין הניהול לבין הניהול האמנותי . ללא המרכיב האמנותי אין זכות קיום לעשייה התרבותית עצמה ; אולם אם רק הוא לבדו מניע את קבלת ההחלטות והחשיבה האסטרטגית, היכולת של ארגון תרבות לגייס לעצמו הון וכך לשמור על מעמדו עלולה להיפגע . בקרב מנהלי תרבות חוזרות ונשנות דילמות בהקשר זה . לדוגמה, ראש אגף תרבות ברשות מוניציפלית קרוע באופן מתמיד בין ההכרח השיווקי-כלכלי למלא אולמות כדי לפרוע את השטר שהעניק לו ראש העירייה, באמצעות הפקה של מופעים בעלי אופי המוני ומסחרי יותר, לבין הרצון לפתח מרחב תרבותי מגוון שלאו דווקא משרת אינטרסים כלכליים או פוליטיים . הפקות תרבות שלא הוכיחו את עצמן מבחינה מסחרית הן הימור מסוכן : גם אם מנהל אגף התרבות מבחין במשמעות האמנותית שלהן ובעניין שהן עשויות לעורר, הוא מסתכן בכך שמספר

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר