מבוא

עמוד:13

השכלה גבוהה בקרב המיעוט הערבי בישראל 13 אחד, עובדה זו עוררה מחדש את שאלת הפליטים, כמו גם את חששן של מדינות ערב, בעיקר של ירדן, מפני הצורך ליישב את הפליטים במקומותיהן . מצד שני, מלחמת 1967 הביאה להתעוררות התודעה הלאומית-פלסטינית ולניצנים של מאבק נגד הכיבוש . הערבים-פלסטינים אזרחי ישראל פגשו לראשונה את בני עמם שמעבר לגבול ובעה בעת הארגון לשחרור פלסטין הכיר בהם כחלק מהעם הפלסטיני ( סמוחה 1002א : 257 ) . אפליה ואי-שוויון אי-השוויון במדינת ישראל לובש צורות מגוונות : סייגים רבים מפרידים בין אשכנזים למזרחים, גברים לנשים, בין ילידי הארץ ( צברים ) לעולים חדשים . בנוסף, לא מעט עימותים מאפיינים את היחסים בין דתיים לחילוניים ובין שמאלנים לבעלי דעות ימניות . אי-השוויון הפנימי מחריף כאשר מדובר בסכסוך הקיים בין הרוב היהודי למיעוט הערבי אשר חי בארץ ורואה בה את "ארצו ההיסטורית" . מבחינה דמוגרפית, מספר הערבים בישראל עולה בהתמדה . נתונים משנת 2005 מראים שללא תושבי הגולן ומזרח ירושלים האוכלוסייה הערבית בישראל מנתה 1,090,012 נפש, מתוכם 889,400 מוסלמים, 105,700 נוצריים ו- 94,900 דרוזים . לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ( 2015 ) , האוכלוסייה הערבית מונה כ- 1,720,300 נפש, המהווים % 7 . 20 מהאזרחים בישראל . פרט למספר ערים מעורבות, רוב האוכלוסייה חיה ביישובים נפרדים מהיישובים היהודיים, אך מצויה במגע יומיומי עם החברה היהודית, דרך מערכות העבודה, המסחר והחינוך ( 2005 Abu - Saad ) . האוכלוסייה הערבית נשארה במקומות מגוריה לאחר הקמת מדינת ישראל והפכה למיעוט שלא מרצונה . היא רואה את עצמה כחלק מהעם הפלסטיני . למרות מעמדה הרשמי כקבוצת מיעוט, עצם היותה של אוכלוסייה זו ערבית מהווה בסיס לאפליה, שכן ישראל הוכרזה כ"מדינת העם היהודי" . בשל זהותה הפלסטינית - הלאומית, הדתית והתרבותית - האוכלוסייה הערבית נחשבת תכופות כ"גיס חמישי" במדינה שמוקפת מדינות ערביות עוינות . אם כן, האוכלוסייה הערבית סובלת מדיכוי על רקע לאומי מתוקף היותה תת-קבוצה בחברה . יתר על כן, נשים ערביות סובלות מדיכוי כפול : כנשים וכערביות . הכנסת חוקקה חוקים נגד אפליה והגנה על נשים ועל חסרי ישע, אולם חוקים אלה כמעט

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר