פתח דבר

עמוד:9

פתח דבר | 9 מבנה הספר חשוב להדגיש שאין משמעות לסדר הפרקים בספר . כל אחד מפרקי הספר עומד בפני עצמו, ואין חובה להתקדם לפי סדר הפרקים . מבנה הפרקים אינו קבוע : חלקם כוללים שאלות, ניסוי והוכחה פיזיקלית, ובחלקם מתוארים ניסוי או תופעה . פרק 1 : המקל – תנועה וחיכוך – מטרת הפרק היא להשתמש באביזר מחיי היום - יום כדי לעורר חשיבה מדעית . בעזרת תנועת האצבעות המחזיקות במקל נסביר את תופעת החיכוך ואת הקשר שלה לתנועה . הפרק הוא דוגמה לדיון מעמיק בתופעות פיזיקליות פשוטות לכאורה וכן דוגמה לניתוח הנובע מהתבוננות בניסוי פשוט שמוביל להבנה של התופעות . פרק 2 : נפילה חופשית וטפטוף הגשם – בפרק נעסוק בנפילה חופשית בשדה הכבידה . נדון בנושא באמצעות הצגת שאלות במטרה לעורר חשיבה מדעית מדויקת בקרב הלומדים . בנוסף לכך נדון בנפילה חופשית של טיפות גשם . בפרק זה אין פעילות ניסויית, אלא רק הצגת מצבים ושאילת שאלות המיועדות לפתח תובנות אצל הלומדים . פרק 3 : בעירת נר – מטרת הפרק היא לערער על מוסכמות מדעיות ולעורר חשיבה ביקורתית בעזרת ניסויים מיוחדים בנר בוער . פרק זה מציג דוגמה לתהליך של השערה - ניסוי - ניתוח - הסקת מסקנות והסבר המבוסס על תוצאות הניסוי . פרק 4 : השמש – זריחה ושקיעה – הפרק מתאר מעקב של תלמידים אחר הזריחה והשקיעה במשך תקופה של בין שנה לשנתיים, תוך שימוש בצילום, בתיאורים גרפיים ובאומנות . התלמידים לומדים להכיר את המחזוריות של התופעות ומגלים תופעות שאינן מוכרות להם, כמו שינוי המיקום של הזריחה והשקיעה . פרק 5 : נוזלים ומוצקים – מטרת הפרק היא לעקוב אחר תפיסות פיזיקליות פופולריות של מצבי צבירה כדי לעמוד על הבעייתיות שלהן ולהגדיר מחדש מושגים ידועים . הפרק קורא ללומדים להקפיד על דיוק בהגדרות . לכל הגדרה יש תנאים לנכונותה, ויש להקפיד על הסייגים הנובעים מתנאים אלה . פרק 6 : התאדות ורתיחה של מים – הפרק דן בהבדלים בין שתי תופעות דומות המתארות מעבר של חלקיקי חומר ממצב צבירה נוזל לגז : התאדות נוזלים ורתיחתם . הפרק מתמקד בהתאדות וברתיחה של מים . פרק 7 : ציפה ושקיעה – מה גורם לחלק מהגופים לצוף על פני המים ולאחרים לשקוע ? על שאלה זו ננסה לענות בפרק זה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר