פתח דבר

עמוד:8

8 | פיזיקה בגובה העיניים فيزياء على مرمى الحجر בנוסף לכך, הם קשורים לעולם היום - יומי של הלומדים, דבר שמגביר את מידת העניין שלהם . הניסויים מזמנים ללומדים אפשרות לפתח חשיבה הגיונית - מדעית תוך התנסות בהעלאת השערות ובאישושן או הפרכתן ( וינברגר וזוהר, 2005 ; מסאלחה, 2003 ) . הם תומכים בהפיכת הלומדים לצרכנים נבונים וביקורתיים של מידע ואף מקילים את ההבניה של הידע הפיזיקלי ( ליבמן, 2013 ) . הבחירה לעסוק בנושאים רלוונטיים לחיי הלומדים, הצגת הנושאים תוך כדי שאילת שאלות, איסוף המידע על ידי ניסוי וכן התשובות הניתנות ברמות ידע שונות – כל אלה יכולים לשמש כדגם להוראה ( אשנהיימר, קשתן, גור, צימרמן ואלדר, 2001 ; מסאלחה, 9 198 ) . על בסיס הניסיון שצברנו בהוראת הפיזיקה, גיבשנו כמה מטרות דידקטיות שהנחו אותנו בזמן כתיבת הספר : לחפש דרכים מגוונות לגרות את המחשבה היצירתית של התלמידים . . 1 לאתגר את התלמידים ולהוציא אותם מאזור הנוחות המחשבתי שלהם, תוך . 2 קישור החומר לעולמם המוכר והיום - יומי . להדגיש למורים שהדרך וההתלבטויות לגבי הפתרון חשובות לא פחות ( אם . 3 לא יותר ) מהפתרון עצמו . לנתב את מה שנראה בהתחלה כשעשוע או כמעשה קוסמות, לתהליך רציני . 4 ומעמיק של ניתוח, חקר והסבר מדעי . להוביל את התלמידים בדרכי נועם ולאפשר להם להציע בעצמם תהליכים . 5 ודרכים לניתוח הנושא, להרחבתו, להצגתו ולדיון לגביו . להיות קשוב לרחשי הלב של התלמידים ולרצונותיהם, להתגמש ולאפשר . 6 לשיעור להתפתח לכיוונים שונים ( אך לא להתפזר . . . ) . הספר מיועד לקהל מגוון של קוראים . מורי המורים לפיזיקה ולמדעים במכללות להכשרת מורים ימצאו בספר פעילויות רבות ברמות המשגה שונות, שיאפשרו להם ללמד בדרך קצת אחרת . פרחי ההוראה המתכשרים להוראת הפיזיקה והמדעים ואנשי חינוך שעוסקים בהוראת המדעים יוכלו להעשיר את הידע שלהם הן במגוון ניסויים הקשורים לחיי היום - יום והן בדרכי הוראה שמאתגרות את הלומדים, מפתחות את הסקרנות שלהם ומעשירות אותם . תלמידים שמתעניינים במדע ובפיזיקה יוכלו לקבל נקודות מבט חדשות ולהתנסות בניסויים קלים לביצוע . בספר אין "מרשמים" מדויקים לדרך שאילת השאלות ולניסויים, אלא הצעה של דרך והכוונה כללית . כל אחד ואחת מהקוראים מוזמנים להתאים את החומרים למטרותיהם, לרצונותיהם ולהקשר הלימודי שהם פועלים בו .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר