מבוא

עמוד:13

מבוא | 13 ארכימדס ( נולד סמוך לשנת 287 לפני הספירה ומת בסירקוז אשר בסיציליה בשנת 211 או 212 לפני הספירה ) מגדולי המתמטיקאים והפיזיקאים בכל הדורות, אישיות מדעית מרתקת, תרם תרומה אדירה להתפתחות המתמטיקה והפיזיקה . היה מדען, פיזיקאי - מתמטיקאי בחצרו של הִיֶרוֹן מלך סירקוז ( בסיציליה ) . ארכימדס עסק במתמטיקה טהורה, לצד מחקר פיזיקלי ואף פיתוח טכנולוגי . שימש בתפקיד "המדען הראשי" של הממלכה, והתגייס לפתח כלי טכנולוגיה משוכללים לבניית אוניות, לשאיבת מים ואף להגנת העיר . יום אחד פנה הירון, מלך סירקוז, אל ארכימדס - וביקש בקשה מיוחדת : לברר, באמצעות 'בדיקה ללא הרס', אם הכתר שהכין לו הצורף המלכותי עשוי זהב טהור, או שהוא מזויף ובתוכו מילוי של מתכת זולה . ארכימדס התלבט רבות בשאלה כיצד לבדוק את תוכו של הכתר מבלי לנסר אותו . יום אחד כשהתרחץ באמבטיה - גילה את הקשר בין משקלו של גוף לבין נפחו ( קשר שהיום אנו מכנים : צפיפות החומר, משקל סגולי ) . ארכימדס התרגש מאוד מהגילוי החדש : פתאום נפתחה אפשרות לבחון את תכונות החומר "מבחוץ" ! כה רבה הייתה התרגשותו, עד שרץ ערום כולו אל המלך בקריאות : מצאתי ! מצאתי ! ניתן לערוך מחקרים ופרויקטים מדעיים רבים בנושאים הקשורים לגילוייו וליצירתו של ארכימדס . לדוגמה : חקר הצפיפות של חומרים שונים, איזה חומר צף באיזה נוזל ; חקר משאבות ; חקר נפחים של גופים מחודדים בהשוואה לגופים דמויי עמוד, כמו נפח חרוט לעומת גליל ועוד . ג . ״כשאני שומע - אני שוכח, כשאני רואה - אני זוכר, כשאני עושה - אני מבין . ״ ( פתגם סיני ) הגישה הקונסטרוקטיביסטית לומדים ובני אדם בכלל נבדלים זה מזה בדרך שבה הם מארגנים את סביבתם מבחינה מושגית ומקנים לה משמעות ; בדרך שבה הם מסננים גירויים ; ובדפוסי העיבוד והארגון של המידע שקלטו . הלמידה מתבצעת על פי סגנונות נוירולוגיים קוגניטיביים שונים . סגנון קוגניטיבי הוא גם סגנון חשיבה וגם סגנון למידה של

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר