|
עמוד:12
/ 12 / מב וא / בתחומי ארץ - ישראל וגם מחוצה לה . ידוע כי מהמאה השנייה לפסה"נ ואילך עברו חפצים מאגיים בארץ - ישראל ויוצרו בקרב האוכלוסיות הזרות שישבו בה . לאחר החורבן, ובייחוד במאה הרביעית עד השישית לסה"נ, חל שינוי ניכר במאגיה אצל היהודים, והוא היה מלווה בשינויים דתיים ורוחניים אחרים . הדבר מתבטא באופן העבודה המאגית ( הטקס ) , באופי החפצים הנלווים ובטקסטים . בתקופה זו אנו עדים לאחד השינויים המהותיים ביותר בעולם היהודי והוא השימוש הנרחב באמנות פיגורטיבית . שינוי זה נראה בעיטור מבנים ובעיטור חפצים קטנים שהיו בשימוש ציבורי או פרטי, שנתגלו בארץ - ישראל ובסוריה . גם בתחום המאגיה היהודית אנו עדים לחדירתה של האמנות הפיגורטיבית לקהילות בבבל ובארץ - ישראל . לנוכח מספרם הרב של הממצאים היהודיים המאגיים מעת זו לעומת מספרם של ממצאים אלו מימי בית שני אפשר לשער כי אף העיסוק בפעולות המאגיות הורחב במידה ניכרת . הפופולריות של החפצים לצורכי פעולות מאגיות נראית בארץ - ישראל ובבבל כאחד . עד לתקופה זו ידיעותינו על האמונה העממית בקרב היהודים מקורן בחומרים טקסטואליים בלבד . מכאן ואילך אנו עדים להתרבות החפצים המאגיים ואף לעיטורם . בארץ - ישראל עצמה נמצאו לוחיות וקמעות הנושאים טקסטים מאגיים בעלי זהות יהודית . רובם עשויים מתכת ומקורם במגוון אתרים, מקצתם אף בתי כנסת . 'ספר הרזים' שנכתב בארץ - ישראל כנראה במאה הרביעית לסה"נ משמש בסיס חשוב להבנת התפיסה המאגית ובכלל זה האיקונוגרפיה המאגית . 4 בגניזת קהיר, שבה בין השאר ספרות מאגית ענפה מן המאה העשירית לסה"נ ואילך, נמצאו קטעים רבים מאוד של ספרי מאגיה . לפי לשונם נראה שהמשיכו את המסורת המאגית הארץ - ישראלית מהתקופה הקדומה . לוחיות מראה וצלמיות אשר נמצאו בארץ - ישראל ובסוריה, מקצתן אף נושאות עיטור פיגורטיבי, מלמדות על האמונה בעין הרע בקרב האוכלוסייה היהודית והזרה . בבבל התפתחה באותה העת מסורת מאגית יהודית שבמרכזה קערות חרס ועליהן כתובות השבעות, ומכאן כינוין 'קערות השבעה' . הקערות נמצאו בחפירות ברחבי מסופוטמיה ובאיראן . הן פשוטות בעיצובן, רובן כתובות בדיו במערך לולייני, ולעתים נוסף ציור פיגורטיבי במרכזן או בדופנותיהן . ההשבעות שעל הקערות נועדו להגן על בעליהן מאויב ומכל צרה ובראש וראשונה מפני מחלות . מניינן של הקערות הללו עד כה הוא מעט יותר מאלפיים . כשני שלישים מהן כתובות ארמית יהודית - בבלית והן משופעות בטקסטים המעידים על ידע מעמיק של כותביהם במקורות היהודיים . מכאן 4 בספר מתחקה המחבר אחר שבעת הרקיעים המרכיבים את העולם . האמונה היא שהרקיע העליון הוא של אלוהים והאחרים הם של המלאכים ושליחי האל . הספר נאסף מקטעים שנמצאו בספריות ברחבי העולם, ואיגדוֹ מחדש מרדכי מרגליות : ספר הרזים, ירושלים 1966 . לא מזמן נערכה מהדורה חדשה של הספר, בשני חלקים . חלקה הראשון כבר יצא לאור, ראו רביגר ושפר, ספר הרזים .
|
|