הקדמה

עמוד:יד

יד אמונה שאינה מגיעה לעיקר שונות לתורה הן לגיטימיות ובנות תוקף ויכולות לדור בכפיפה אחת מתוך כבוד הדדי . האורתודוקסיה של זמננו מגלה נכונות הולכת ופוחתת לנהל דיאלוג חדור כבוד עם עמדות לא - אורתודוקסיות, שאותן היא מאשימה ברדיקליזציה הולכת וגוברת ובזניחה הדרגתית של ערכים, אמונות ומנהגים מסורתיים . לתפיסתה, אין היא דוחקת את רגליהם של הלא - אורתודוקסים אלא מגיבה ומשיבה להקצנתם הם . נדמה שהאורתודוקסיה נכונה כבר "לחתוך בקצוות" — לוותר על יתר עם ישראל ולהתרכז בציבור החי על פי דרכה כתקווה היחידה לעתיד היהודי . ספר זה משקף את סירובי לקבל את הגישה הזאת . מנגד, יהודים קונסרבטיבים, רפורמים ורקונסטרוקטיבים חשים שכל מחווה שהם נוקטים כלפי האורתודוקסיה נדחית וכי "אין עם מי לדבר" . הם מזהים באורתודוקסיה נטייה להקשחה, להסתגרות ולהתנשאות . לתפיסתם, אין הם דוחקים את רגליה של האורתודוקסיה אלא מגיבים ומשיבים להקצנתה . כיהודי "אורתודוקסי", אני מבכר להתמודד עם השאלה מה יכולה ואמורה האורתודוקסיה לעשות כדי להפיג את המתחים האלה, יותר משאני מבקש להפנות אצבע מאשימה כלפי הזרמים הלא - אורתודוקסיים . את המילה "אורתודוקסי" שמתי כאן במירכאות מכיוון שעל אף היותי יהודי מאמין ושומר תורה ומצוות אני מעדיף שלא להשתמש במונח הזה, אם באמצעותו אנו מציינים דפוס של חשיבה המורה לנו כיצד לנהוג ביהודים אחרים . זהו המובן הצר שמייחסת לו היהדות המיימונית, שאותה אבקר בספר זה . כפי שאבקש להראות, האורתודוקסיה דחקה עצמה לפינה בכך שאימצה מרצון תווית ששימשה במקורה ככינוי גנאי . אם היהדות מוגדרת במושגים של אורתודוקסיה דוגמטית, אזי יהודים לא - אורתודוקסים הופכים אוטומטית לכופרים — והמסורת ההלכתית ( לפחות מתקופתו של הרמב"ם ) אינה מותירה מקום לטעות בנוגע ליחס שיש לגלות כלפיהם ; לפעול עמם, ולא נגדם, כדי לבנות עתיד יהודי משותף — את זה לא נוכל עוד לעשות . בספר זה אטען כי היהדות המסורתית לא הייתה צריכה לאמץ גישה זו לנוכח אתגרי העולם המודרני . היא עודנה מסוגלת, ובהחלט צריכה, לתחום את הוויכוח בשדה מושגים אחר לחלוטין . איני מתכוון לשיח פלורליסטי דווקא — האמונה שהתורה ניתנה על ידי אלוהים למשה בהר סיני, אמונה שניצבת ביסוד מורשת ישראל, אינה יכולה לדור בכפיפה אחת עם פלורליזם מן הסוג שאותו דורשת כיום היהדות הלא - אורתודוקסית . כוונתי לשדה

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר