פתח דבר

עמוד:7

פתח דבר | 7 רסיסי חוויה אלו הבליטו את הסמוי המושתק וצבעו את הגלוי באור אחר, עמוק וסבוך יותר . אלו ועוד הניעו אותי לחקור את החוויה הסטודנטיאלית הנשית הדתית שניבטה לנגד עיניי על בסיס יומיומי, ולהבין כיצד אימהות צעירות אלה תופסות את הווייתן בחיבור שבין הלימודים, המשפחה והקהילה הדתית שהן חיות בקרבה . רקמת החיים הסטודנטיאלית של נשים דתיות שהן אימהות, כפי שנפרסה לפניי במקום עבודתי, הדגישה את המלכוד הנשי בין שתי מהויות מרכזיות : מהות נשית ומהות דתית . כתוצאה מציות למהות הדתית נוצר הקונפליקט בין האני הנשי לבין האני האימהי . סיפורי המאבק היומיומי שלהן בין מאוויים שונים חידדו בקרבי את חשיבותה של ההסדרה המגדרית על ידי נישואין, ילדים ומשפחה ( Abrams, 2003 ; Mihelich & Storrs, 2003 ; Zuckerman, 1997 ) . אלא שאליה התווסף הממד התאולוגי, הנתפס כממד אבסולוטי בקרב אוכלוסייה זו . המורכבות הנשית הדתית הזו עוררה בי מחשבות פילוסופיות אקזיסטנציאליות על חירות אונטולוגית הקשורה בשאלות ה״יש״ והקיום ועל מהות אקזיסטנציאלית על פי הגותו של ז'אן פול סארטר 1 ( 1973 Sartre, ) , פילוסוף צרפתי בן המאה ה - 20 . תהיתי עד כמה גם אצל הסטודנטיות - האימהות פועמת חירות אונטולוגית, מנתבת ומפלסת דרך למימוש עצמי, שהוא בהגדרה מהות אקזיסטנציאלית, ומסלקת מכשולים העומדים בדרכה . חשתי כי הנוכחות של הסטודנטיות הדתיות, שהן אימהות במרחב האקדמי חרף הקשיים, הנשיים - דתיים - אישיים, היא בבחינת מופע של מימוש עצמי נשי כנגד כל הסיכויים, ביטוי לאונטולוגיה נשית . מול הנחישות של אימהות צעירות דתיות אלה ללמוד ולממש את עצמן מחוץ לאימהות, לא יכולתי שלא לחשוב על הפילוסופית הפמיניסטית סימון דה בובואר . דה בובואר שחררה את האישה מן הגורם הביולוגי שהפך לצו חברתי, וקראה למימוש עצמי מתוך הגדרה שוויונית של הנשיות . הפילוסופיה הפמיניסטית של סימון דה בובואר, ששאבה לא מעט מהפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית של סארטר, חברה לחיים, מיצבה את 1 סארטר דגל בחירות אונטולוגית של היצור האנושי, ושלל הגדרות מכל סוג שהוא . הוא קבע שהיצור האנושי בהגדרה הוא התהוות וסך כל מעשיו, וכי עליו לממש את ההשלך שלו, כלומר לממש את עצמו . כל חריגה ממתווה זה נובעת מהונאה עצמית ומכבלים שהיצור האנושי כובל את עצמו בהם ( ראו בהרחבה 1973 Sartre, ) . במונח "השלך" הכוונה למימוש עצמי בלתי פוסק בפרויקטים אוניברסליים .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר