פתח דבר

עמוד:10

10 | ללמוד מהמזרח : מזרחיות, חינוך ותיקון עולם בסביבה הטרוגנית שכללה דמויות בעלות רקע שונה ( רקע עדתי, מעמדי ועוד ) . שניהם הפנימו, אם כי במידה שונה, את דפוסי התקשורת המקובלים, את כללי ההתנהגות ואת הערכים הדומיננטיים והצניעו את הזהות העדתית שלהם על מגוון מרכיביה . האם משום כך "התחוברתי״ לילדים מהזן הנחשב יותר לפי המדד המקובל שגם הוריי אימצו ? הפרטים הללו מעלים שאלות נוספות : האם ייתכן שמקורו של רגש הבושה שלי בהוריי ? האם ייתכן שלחוסר הקבלה העצמית שלהם, שנוצר בנסיבות היסטוריות פוליטיות מסוימות מאוד, הייתה השפעה על עיצוב זהותי האישית ? במידה שיש קורטוב של אמת בהשערות האלה, הרי שלשיוכי העדתי יש חשיבות רבה . בבגרותי הוכשרתי כפסיכולוג קליני, אך נמשכתי לעסוק בנושאים מקובלים פחות בשדה מקצועי זה, נושאים שקשורים ליחסי כוחות ובמרכזם סוגיות חברתיות ופוליטיות . בעשייתי האקדמית לאורך השנים בתחומי הפסיכולוגיה והחינוך בחנתי ביטויים מגוונים של יחסי כוחות חברתיים בשיח ובפרקטיקה המקצועיים . ניסיתי לברר את השלכותיהם על התפתחות הפרט, על אקלים קבוצתי או קהילתי ועל החברה הישראלית . גיליתי שגם במרחבים מקצועיים ואקדמיים מתקיימים תהליכי טשטוש, הרחקה והכחשה של סוגיות ממין זה . תהליכים אלה מתרחשים על פי רוב לצד עמדות מוצהרות שמדגישות ערכים הומניסטיים של סובלנות ושל שוויון . פער זה בין המוצהר לבין המעשי עשוי לנבוע מחשש שאפשר להבינו, שכן מדובר בנושאים טעונים ואף נפיצים . אך אולי דווקא משום כך, חשיבות הדיון בהם רבה כל כך . למיטב שיפוטי, זהו המצב גם ביחס לסוגיות של עדתיות בכלל ומזרחיות בפרט, שנתקלות במידה רבה של התעלמות בתהליכי הלימוד וההכשרה החינוכיים . עם זאת, חשוב להדגיש כי מאז שנות התשעים של המאה ה - ,20 לצד מגמה כללית זו אפשר למצוא בשיח החינוכי ביטויים מגוונים לעיסוק מקצועי בסוגיות אלו . רובם מתקיימים בבימות מקצועיות - אקדמיות ( בעיקר בשיח כתוב, בספרים ובמאמרים ) וחלקם במרחבים מקצועיים בשטח ( על פי רוב במסגרות שהיבטים של שונות וריבוי תרבותי בולטים בהן ) . בשני המקרים מטרתו של שיח זה היא לחולל שינוי . נדמה כי בשנים האחרונות מגמה זו מתעצמת . מעגלים מקצועיים הולכים ומתרחבים נחשפים לשיח העוסק בעדתיות, בפערים ובאי - שוויון, ואף נוטלים חלק בעשייה חינוכית רלוונטית, במידות שונות ובאופנים שונים . עם זאת, נדמה לי כי מדובר במיעוט הרגיש לנושאים אלה ומחויב אליהם, ולא בשיח המקובל בזרם החינוכי המרכזי . אם כן, המניע הראשוני לבחירת הנושא שספר זה עוסק בו הוא אישי, והוא נובע מחוויותיי האישיות כתלמיד וכמרצה ממוצא מזרחי . חוויות אלו כללו

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר