תקצירי המאמרים

עמוד:12

לחלץ את המטע מן המבנה הסגור שלו ולפתוח את המרחב לתנועה ריזומטית . משעול משלבת בשירים ציטוטים ממדריכים לחקלאות ולידיעת הארץ על שלל הפאונה והפלורה הישראליות , אך בה בעת היא מנסה לפרק את המטע ממערכות הסימונים שבו הוא נתון ולשחרר את הטבע ואת הלשון כדי לכונן מרחב של השתייכות וכתיבה ; היא " נוטעת " את עצמה במטע והופכת את המטע לנשי , אבל המטע גם " ניטע " בה כמרחב לאומי ונחרת בגופה ובמחשבותיה ; היא משחזרת היסטוריה חלוצית ישראלית של עבודה בקרקע על פי כל הערכים הלאומיים ציוניים , אבל מציגה את האלימות שבכיבוש המרחב , את האדמה שאינה נגאלת ואת עלבון הטבע ; בעבודה עם חסן הערבי מתחולל שובו של המודחק ומזכיר את חוסר יציבותם של הבית הפרטי והלאומי ואת הפער בין יליד המקום לבין המהגרת היהודייה שזהותה נחצתה . המסלולים השיריים שמשעול מסרטטת במרחב המטע יוצרים סבך של היסטוריות לא פתורות שבהן כל מסלול " מתבונן " אל מסלול אחר , סותר אותו ומסתבך בו . כך הופך המטע ל " פקעת " נרטיבים המאפשרים זהות דינמית של סובייקט נשי המעבדת את המתחים ואת הסתירות של האידאולוגיה הציונית ותרה אחר דרכים לשיקום תחושת הביתיות והשייכות למקום באמצעות הפיכת המטע למקום אינטימי של הרהור , חלום והזיה שדרכו אפשר יהיה לכונן קול בתקופה שבה מרכיבי האוטופיה הציונית מתנגשים ונשברים זה אחר זה . המחויבות החברתית כלפי אנשים עם מוגבלויות לאור עקרונות מצוות צדקה רחלי שולשטיין המאמר מציע עיון מחודש ומעמיק ביסודות המרכזיים של הלכות צדקה ודולה מהם עקרונות מנחים לתרומה אפשרית של המורשת היהודית לעיצוב המחויבות האישית והחברתית כלפי אנשים עם מוגבלויות . המאמר מסרטט מעין תמונת על המדגישה את המגמות ואת המאפיינים המרכזיים של מצוות צדקה ובוחן בתוך כך את זיקתם למודלים תאורטיים מודרניים של תפיסת החברה את המוגבלות : המודל הרפואי , המודל החברתי ושיח זכויות האדם . האופן שבו עוצבה מצוות הצדקה בשיח ההלכתי עוד מקדמת דנא מצביע על ראיית המוגבלות כתופעה אנושית וחברתית הכוללת מצבים של פגיעות , טיפול , יחסי גומלין וסיוע הדדי . עצם קיומן של שתי מערכות הצדקה , זו המוטלת על הציבור וזו המוטלת על היחיד , מאפשר לחייב את החברה לדאוג לצרכים היסודיים של אנשים עם מוגבלויות , לעורר התחשבות בצורכיהם האינדיווידואליים , המגוונים והייחודיים ולתת ביטוי לקולם כבעלי ניסיון וידע הרלוונטיים ליצירת שינוי ביחס של החברה כלפיהם ובשילובם בה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר