תקציר

עמוד:12

תמריצים אישיים מוצע לקבוע שחרדי המתגייס עד לגיל 22 ( ולא לאחר מכן ) יהיה זכאי עם גיוסו לקבל את הקצבה שהיה מקבל מהמדינה אילו היה נשאר ב " כולל " עוד שנה אחת , קרי : 828 ש " ח לחודש ( סך הכול : 9 , 936 ש " ח ) . מסלולי השירות לקראת יישום ההסדר , שיביא לגידול של ממש במספר החרדים המתגייסים , על צה " ל להיערך לקליטתם הזריזה והמקיפה . ראשית , יש לעבות את מסלולי השירות הקיימים לחרדים : יש להגדיל את מספר הלוחמים לשלושה גדודי חי " ר וכן את מסלולי שח " ר . שנית , על צה " ל לפתוח מסלול ישיבות הסדר חרדיות שגם בהן ישרתו חיילים חרדים קרביים . שלישית , על צה " ל לפעול לשיבוצם של המתגייסים במסגרות כוחות הביטחון , ובייחוד במשרד לביטחון הפנים , במשטרת ישראל , בכיבוי אש , במגן דוד אדום , בשירות הביטחון הכללי ובשירות בתי הסוהר . בדרך זו יינתן מענה משכנע לחשש מפני שינוי אופיו ההטרוגני של הצבא . הפניית החרדים למשימות ביטחוניות אלו תאפשר להם לשרת בקרבה יחסית למקום המגורים שלהם ולתת למתאימים מתוכם הכשרה מקצועית ( למשל כשוטרים ) שתקל את כניסתם לשוק העבודה לאחר השירות . היא גם תאפשר לצה " ל להחזיר לשורותיו את החיילים הרבים שמשרתים היום בכוחות הביטחון . על צה " ל לפעול לשילובם של החיילים החרדים בתוכו ובד בבד לאפשר להם תנאי שירות שיבטיחו את מימושו של העיקרון " נכנס חרדי — יוצא חרדי " . ואולם , כאמור לעיל , אסור להגן על ההעדפות של החרדים במחיר פגיעה באוכלוסיות אחרות , ובכללן גם נשים . ולבסוף , אף על פי שעלותו הכלכלית הישירה של ההסדר המוצע איננה נמוכה , בעיקר בגלל דחיית גיל הגיוס לגיל , 22 תועלתו גבוהה מעלותו . בתפוקה מלאה הוא עתיד לחסוך , במישרין , מאות מיליוני ש " ח בשנה ( ממלגות האברכים שייחסכו עם גיוסם ) . בעקיפין הוא עתיד להגדיל את השתתפות החרדים במשק ובכלכלה — לאחר שיפנו ללימודים מקצועיים בגיל , 24 בתום שירותם הצבאי —

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר