פתח דבר

עמוד:י

שיאפשרו את הביקור במקומות הקדושים , יערבו לביטחון הצליינים וישמרו עליהם מסבי ביצול ו " סחיטת כספים ' בלתי מוצדקת . מקרמה המיוחד של ירושלים משתקף באזכורים ספרותיים הכוללים תיאורי ךאליה , בתיאורי נוסעים ומבקרים , בביקורים של נכבדים , אנשי צבא ומדינה , מלומדים ופשוטי עם ובדיוני פרשנים ותאולובים . תיעוד ירושלים , בעלת המטען הסמלי והרגשי המשמעותי כל כך למבקריה רלדייריה על אף מעמדה המדיני והמנהלי הנמוך , הייתה העיר המתועדת ביותר בתחומי ארץ ישראל בכתבי ההיסטוריונים וכדיווחי התיירים לארצותיהם רללשונותיהם . צפת אר עזה , הגם שנהנו מעדיפות בכל הבובע למושלים , לדרגתם , לכוח האכיפה שעמד לרשותם ולסגל פקידיהם , נפלו מירושלים בבירור בכל הנוגע לעניין שעוררו ולאזכוריהם בספרות המסועפת בת התקופה . ועוד , לרשות המבקש להכיר את העיר מהיבטיה המגוונים : המבנה הפיזי , חיי יום יום , המנהל והפעילות העיונית , עומדים בתקופה הממלוכית שפע מקורות בלשונות שונות בעושר שלא הוכר דוגמתו כתקופות שקדמו לה : חיבורי היסטוריונים וגאוגרפים ערבים , תעודות משפטיות ומנהליות , מילונים ביוגרפיים המאזכרים דמויות הקשורות לעיר , כתובות על מבנים , עדויות נוסעים כותבי לטינית ועברית מאירופה המזרחית והמערבית וכותבי ערבית מארצות המגרב וממרכז אסיה , כל אלה הם דוגמה לעושר הממצאים הכתובים הזמינים לחוקר . היחס למיעוטים התפיסה העצמית של השלטון הממלוכי כמחויב לאסלאם ומגן עליו מפני אויביו קבעה במידה רבה גם את ההתייחסות לבבי החסות ( אהל א דימה , ד ' מים ) למיביהם . היחס ליעמי הספרי נקבע ככר בתחילת האסלאם , ומבחינה זו לא חידש השלטון הממלוכי דבר . אמנם הממליכים , מתאסלמים חדשים , קיבלו את התפיסה שהלא מאמינים נחרתים ויש להגבילם ולהפלותם , אך דומה שלא נרתעו לעתים מלנקוט גישה אחרת - הגנה על המיעוטים והבטחת זכויותיהם וקנייניהם . גודלן ומעמדן של קהילות כבי החסות השתנו כעקבות יחסי השלטון הממלובי עם המדינות נותנות החסות ( פרוטקטורט ) , שנתפסו כמייצגות את הקהילות הללו . לדוגמה , הקהילה הבאורגית בירושלים נשכרה מהצורך של הממלוכים בעבדים שסופקו מגאורגיה ולמצער עברו דרכה . החשש שמא שליטי גאורגיה יחברו לאויביהם שינה את יחסם של הממלוכים לבני החסות הגאורגים וגרם להשבתו של מנזר המצלבה לידיהם לאחר שהופקע מידיהם ב 1270 כערך . שנים אחר בך אף עלה בידי הגאורגיס לרכוש שטחי קרקע בסביבות ירושלים . גם מעמדם של המלכיתים האורתודוקסים היה תלוי ביחסים בין האימפריה הממלוכית לבין קובסטנטינופול . כיבוש בירת ביזנץ בידי הערת 'מאנים ב 1453 גרם לפטריארך היווני של ירושלים לפנות אל הסולטאן הכובש בבקשה להמשיך ולהעניק להם חסות כבעבר , הפרנציסקנים זכו בזכויותיהם בירושלים בהתערבותם של חיימה מארגון רסנציה

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר