קבוצת הפלסטינים בישראל

עמוד:12

ישראל אפשר את קיבוצם המבני וכך גם את השליטה עליהם ואת ניהולם היעיל ; אבל הפרדתם כקבוצה משאר אזרחי המדינה אפשרה גם לייצר מחדש את הזהות הקולקטיבית של היהודים הציונים , שהם הבעלים של המדינה ושל אמצעי ייצורה הסמיוטיים נוסף על אלו החומריים . עם זאת , על אף קיבוצם של הפלסטינים כקבוצה " לא לאומית " במוצהר , למעשה התחזקה לאורך השנים לאומיותם מתוך הניסיונות הממסדיים של מנגנוני המדינה לפרק את מאפייני הקולקטיביות הלאומית שלהם . השפה הערבית ותוצריה הם ביטוי קלאסי של היחסים המורכבים בין קבוצת הפלסטינים בישראל ובין מדינת ישראל . הפקעתם מבעליה על מנת לפרק את הקולקטיביות שלהם נעשתה בדרכים קולוניאליות מודרניות , באמצעות המנגנונים הבירוקרטיים של מדינת הלאום , שפירקו את הקישור בין הפלסטינים כקולקטיב ובין הסמן של קולקטיב זה - הערבית . כך למשל קיבצה מערכת החינוך הישראלית את הפלסטינים בתת מערכת נפרדת , מערכת החינוך הערבי , שמלמדים בה ערבית מסוימת . דוגמה נוספת : כדי שפלסטיני יוכל לדבר מחדש ערבית ולייצר בה , כדי ללמוד את השפה הערבית ותוצריה , היה עליו להשתלב באקדמיה הישראלית ובמוסדותיה . אם נקבל את ההנחה שקיימות כאן שתי קבוצות לאומיות והאחת שולטת בשנייה , אזי זהו מקרה קלאסי של יחסים קולוניאליים . אבל אם נניח שיש כאן קונסטלציה מורכבת יותר מיחסי שליטה של קולקטיב לאומי אחד במשנהו , בשל תהליכים היסטוריים הקושרים בין אתר המאבק ובין אתרים חברתיים , כלכליים ופוליטיים לאומיים ובין לאומיים , אזי מתקבל המשטר הציוני . מדינת ישראל על שני המומנטים שלה , הלאומי והקולוניאלי , היא חלק ממשטר חברתי כלכלי ופוליטי רחב ממנה שיש לו רמה חומרית ומוסדית משלו והיא מנוהלת על ידי עיקרון מארגן מסוים המאפשר לה לפעול . משטר זה מתחזק במידה רבה את מדינת ישראל ואת יחסיה עם הפלסטינים בכלל ועם קבוצת הפלסטינים אזרחיה בפרט . בהקשר של זירת השפה הערבית ותוצריה בישראל , מבחינה בירוקרטית מנגנוניה של מדינת ישראל הם המתחזקים את רוב הפעולות הטקסטואליות והציבוריות בערבית . אבל דפוסי הקריאה והכתיבה בערבית נגזרים ממבנה על כללי יותר של המשטר הציוני , אשר מנגנוני מדינת ישראל הם הביטוי הפרוצדורלי שלו . לדוגמה , בפרק השני של הספר מתוארים דפוסי הקריאה והכתיבה של הציונים ושל הפלסטינים והקשר המבני ביניהם . דפוסים אלו אינם מוגבלים לשטח עם המדינה ראו נאשף , " חל אל תואטוא " . . 16 על הקשר בין הקולוניאלי למודרני בחברות תחת משטרים קולוניאליים ראו למשל . Mitchell , Colonizing Egypt

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר