מבוא | "האביב שהיה" מול "יפו כלת הים": דיאלוג על זיכרון ומגדר

עמוד:13

מבוא | " האביב שהיה " מול " יפו כלת הים " : דיאלוג על זיכרון ומגדר נשים , ילדים וגברים בגילאים שונים , כולם כפריים , הם גיבורי הציור "האביב שהיה " ( אלרביע אלד ' י כאן , ﺍﻟﺭﺑﻳﻊ ﺍﻟﺫﻱ ﻛﺎﻥ) של האמן הפלסטיני אסמאעיל שמוט (ﺷﻣﻭﻁ , . ( 2006 - 1930 הם מופיעים על רקע נוף כפרי , פסטורלי וצבעוני : הנשים בשמלות כפריות צבעוניות ארוכות ובכיסויי ראש לבנים , נושאות סלים עמוסי פרי , מי בידיה ומי על ראשה . הגברים אף הם בבגדים כפריים אופייניים : גלבייה לבנה ארוכה וכיסוי ראש - כאפייה ועקאל . בקדמת התמונה נראית משפחה כפרית הרמונית ומאושרת . אב מניח יד אוהבת על כתף בנו הפעוט שיושב לרגליו , ידו השנייה חובקת את כתף אשתו . האישה האם מרכינה את ראשה לעבר בעלה והעולל שבזרועותיה . לרגלי הוריהם , על האדמה המכוסה פרחים צבעוניים , ליד אחיהם הפעוט , יושבים נערה ונער . איש זקן יושב לו ומביט ברוך ובדאגה , לאור מנורת שמן , בשתי ילדות וילד היושבים לא רחוק ממנו , בצדו השמאלי של הציור . ממרחק מה נראים גבר ואישה השבים מיום עבודה בשדה ; הוא עם מעדר על כתפו והיא עם סל פרי בידה . רחוק יותר , ברקע , מתגודדת לה חבורת פלאחים - גברים הנראים כמחוללים בריקוד דבקה לצליליו של מזמאר ( אבוב ) כפרי שאחד הגברים מנגן בו . הציור מלווה בטקסט שנכתב בידי האמן , ובו נאמר : " החיים בפלסטין בתקופת המנדט הבריטי לא היו שקטים . מהפכות והתקוממויות עממיות פרצו נגד המזימה . אלא שפלסטין , כפי שנחקקה בזיכרוני , הייתה אביב פורח שהתקשט בכל הצבעים , טוב שופע , נתינה ושמחה " . . 1 לפריטי הלבוש והאופנה נודעת כאן חשיבות עקרונית בסימון המרחב ובעיצובו בזיכרון כמרחב כפרי , כפי שמתואר בספרות הפוסט קולוניאלית .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר