מאיר חטינה ומוחמד אל-עטאונה מבוא: מסגרת היסטורית ומחקרית

עמוד:14

ערב הקמת מדינת ישראל ההיסטוריה של האסלאם בפלסטין / ארץ ישראל ערב הקמת המדינה עוצבה במידה רבה על ידי ארבעה שחקנים מרכזיים : העות ' מאנים , הבריטים , המועצה המוסלמית העליונה והאחים המוסלמים במצרים . בתקופת שלטונם של העות ' מאנים הייתה פלסטין אחד ממחוזות האימפריה העות ' מאנית . היא חולקה לחמש יחידות אדמיניסטרטיביות ובעולם , כל שכן בהקשר של הסכסוך הישראלי - פלסטיני ולנוכח הדו קיום השביר בין יהודים לערבים בישראל . *** האסלאם הוא דתם של רוב האזרחים הערבים בישראל . על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עמד שיעור המוסלמים בסוף שנת 2014 על 85 אחוז מכלל האוכלוסייה הערבית בישראל ( כ 1 . 4 מתוך 1 . 7 מיליון נפש ) . מסוף שנות ה 70 של המאה העשרים , הפך האסלאם לגורם חשוב בזהות הפוליטית , החברתית והתרבותית של המיעוט המוסלמי בישראל , ומספרם של אלה המגדירים את זהותם בראש ובראשונה ביחס להשתייכותם הדתית גדל בהתמדה . הדבר משתקף בין היתר בעלייה דרמטית במספר העמותות הדתיות , במספר המוסדות לפסיקה הלכתית ( כגון המועצה האסלאמית לפסיקה הלכתית בנצרת ) , במספר המסגדים ומרכזי התרבות הדתיים ואף במספר המוסדות האקדמיים הדתיים , דוגמת אל קאסמי בבאקה אל גרבייה ומכללת הדעוה ללימודים אסלאמיים באום אל פחם . מקצת הגופים הקהילתיים האלה הוקמו ביוזמתה של התנועה האסלאמית , שאף שלחה זרועות אל הפוליטיקה המקומית והפרלמנטרית ונהפכה תוך זמן קצר לשחקן מפתח בחברה הערבית בישראל . התחזקות מגמות דתיות אלו באה לאחר תקופת של רפיון בקשר בין המיעוט המוסלמי בישראל לבין אמונתו בעקבות הקמתה של המדינה בשנת . 1948 תקופה זו הסתיימה בשנות ה 60 המאוחרות , עם ביטול הממשל הצבאי שהטילה מדינת ישראל על המיעוט הערבי שבתוכה , על רקע תוצאות מלחמת . 1967 דומה שאפשר אפוא להגדיר שלוש תקופות משנה חשובות בהיסטוריה המודרנית של האסלאם בישראל : הראשונה מתייחסת לאסלאם בפלסטין ההיסטורית ערב הקמת המדינה ; השנייה מתחילה בהכרזת המדינה ובהטלת הממשל הצבאי ב 1948 ומסתיימת עם ביטולו ב ; 1966 השלישית ידועה בספרות המחקר כהתעוררות אסלאמית ( צחוה ) , ומתבטאת בהתחזקות מגמות דתיות , בעיקר למן שנות ה . 70

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר