ייעוץ מבוסס-מנטליזציה לניהול גיוון בארגונים (MBI-O-DM): חסמים ומענים מותאמים

עמוד:12

מדוע הם מבקשים שוב ושוב דחייה , לא להניח מראש את הסיבה ולהיות פתוחים לשמוע מגוון תשובות ) . מאמץ זה להבנת נקודת המבט של העובדים מהרקעים המגוונים הוא חיוני ; במקרים שבהם קושי ממשי אינו זוכה למענה , אכיפה מוגברת של נוהלי עבודה לא רק שלא תוביל לתוצאה רצויה , אלא אף תגביר את רמת המתח בארגון . העובדים יחוו את הנוקשות כניכור ויגיבו בעקבות זאת בניכור מצידם , מידת המעורבות והמוטיבציה לעבוד תיפגע , וכולי ; ואילו המנהלים מצידם יוסיפו תסכול נוסף לרשימת האכזבות מהעובדים מהרקעים המגוונים . איזון נוסף הנדרש על פי תאוריית המנטליזציה הוא האיזון בין רגש למחשבה . מצד אחד , רגש ללא מחשבה המאפשרת ארגון והכלה מעורר תחושת הצפה , ולחלופין גורם לאדם להשתקע בתוך החוויה מבלי להיות מסוגל להתבונן עליה מבחוץ . למשל : כעס של מנהלי ביניים על הציפייה מהם לקלוט עובדים מרקעים מגוונים , מבלי שיבינו מה מקור הכעס ; כעס על כך שהנהלת הארגון דורשת מהם תפוקות כסדרן , בלי להכיר בקשיים ובמאמצים הנלווים לתהליכי קליטת עובדים מרקעים מגוונים , וללא הכשרה המקנה להם כלים לביצוע מהלכים אלה בצורה אפקטיבית , כמובילי שינוי פנים ארגוני . מנגד , מחשבה ללא רגש אינה מניעה שינוי . למשל , צלמי סרטים הרואים עמיתה שלהם נושאת ציוד כבד או מתקשה בתיקון מכשירים טכנולוגיים , מבינים היטב את הקושי מנקודת מבטה . אך ללא חיבור רגשי לתחושות החמלה שלהם ולמצוקה שלה תגובתם עשויה להתגלגל לגילויים של לגלוג ויחס של ביטול כלפי האפשרות של צלמת אישה , והם עשויים להימנע מלסייע לה בעת תקלות , אף שהיו נרתמים לכך ברצון רב במקרה של קשיים דומים אצל עמית גבר . מהו מודל ? MBI - O - DM מודל MBI - O - DM מכוון לפיתוח הדרגתי של חשיבה רפלקטיבית וגיבוש מנטליזציה מודעת ומכוונת כבסיס לניהול אפקטיבי של עובדים , צוותים ותהליכים ארגוניים בסביבה אנושית מגוונת . המודל מדגיש את חשיבות הגמישות המחשבתית בפרשנות המוטיבציות של אדם ושל האחר והסקרנות לגבי העולם הפנימי ( משאלות , רצונות , התנגדויות , עמדות , רגשות ועוד ) של אדם ושל אחרים . המודל הוא גנרי , כך שאפשר ליישם אותו בהקשרים שונים של שונות תרבותית או מגזרית , ולהתאימו למגוון הקשרים ארגוניים כגון שונות על רקע דת , לאום , ג ' נדר , גיל , עדה ועוד . המודל מקנה גם מיומנויות בסיס הנדרשות לעבודה במצבים של אי הבנה וקונפליקטים ומחזק את היכולת ליצור אינטראקציה בין אישית אפקטיבית שיש בה משא ומתן ( Jessee , . ( Mangelsdorf , Wong , Schoppe - Sullivan , Shigeto , & Brown , 2017 ; Origlieri , 2018 מטרות המודל מטרת העל של המודל היא פיתוח מיומנויות רפלקטיביות לצורך ניהול שונות בין אישית , לשם שיפור תחושות העובדים ומנהליהם והתמודדות מותאמת ויצירתית עם קונפליקטים , וכפועל יוצא — הגברת הפרודוקטיביות הארגונית .

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר