א. מבוא

עמוד:12

ב . התיישבות והתנתקות תכנית התיישבות הבדואים בנגב והחוק המוצע ליישומה מכוונים לכפיית יישובם מחדש של הבדואים בנגב באזורים שיוגדרו מתאימים לכך על ידי הממשלה . יש בינה לבין תכנית ההתנתקות מחבל עזה וצפון השומרון והחוק שנחקק לשם יישומה קווי דמיון אחדים . שתי התכניות מבקשות להביא לביטול זכויות קניין פרטיות ( כהגדרתן הרחבה ביותר ) באזור תחולתן , ביחס לקבוצת אוכלוסייה מסוימת ( בדואים בנגב ; אזרחים ישראלים בחבל עזה וצפון השומרון ) , ולפנות את המשתייכים לקבוצת אוכלוסייה זו על קהילותיהם בשלמות מהחזקת מקרקעין באזור תחולת התכנית אגב החלת הסדרי פינוי מיוחדים . בצד זה , שתי התכניות קובעות הסדרי יישוב מחדש לאוכלוסייה שנדרשה להתפנות . חוק יישום תכנית ההתנתקות בחבל עזה וצפון השומרון כולל רכיב משמעותי של פיצויים בגין 17 סעיף 3 לחוק יסוד : כבוד האדם וחירותו . 18 חוק יישום תכנית ההתנתקות , התשס " ה – 2005 ( להלן : חוק יישום תכנית ההתנתקות ) . לקניין . מבנה המאמר הוא כדלקמן . פרק ב מבקש לקשור בין הצעת החוק הנידונה לבין תכנית ההתנתקות מחבל עזה וצפון השומרון והחוק שאומץ לשם יישומה . פרק ג ממשיך בהצגה ובביקורת על עקרונות המנגנון המוצע בהצעת החוק לסיום ולהכרעה בסכסוך בין המדינה לבין התושבים הבדואים בנגב , תובעי הזכויות והמחזיקים בקרקעות שאינם תובעי זכויות בה . לאחר שאעמוד על עיקרי החקיקה אתייחס לכמה סוגיות כלליות הנוגעות להסדר זה : הסגנון החקיקתי וההטיה לטובת המדינה ; היעדר הגנה לקהילה וליישובים קיימים ; ושאלת חוקתיות הצעת החוק . לבסוף אעריך את מידת שיתוף הפעולה הצפויה מצד הבדואים ( פרק ד ) ואסכם בדברי הערכה לחשיבות ההכרה בשונ וּ ת . לנוכח העובדה שבימים אלה נפתחים דיוני ההכנה לקריאה שנייה ושלישית של הצעת החוק על ידי ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת , כולל המאמר המלצות קונקרטיות , המודגשות בהתאם , לביצוע תיקונים בהצעת החוק , אשר יש בהן כדי להתמודד עם הליקויים החוקתיים העיקריים שבהצעה ולקדם את מידת ההוגנות שלה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר