א. מבוא

עמוד:11

יש הסבורים כי פתרונה של המחלוקת הקרקעית ייטיב עם האוכלוסייה הבדואית . זו תוכל להתקדם באורחות חייה , במקומות יישוב מסודרים ומאורגנים ומתוך ביסוס קשרים תקינים עם גורמי הממשלה למיניהם . יתר על כן , הסדרת המצב הקרקעי תסייע , כך נטען , לשמירה ולהגנה על האינטרסים הלאומיים , החברתיים והסביבתיים , שהתפר שׂ ותה המרחבית של האוכלוסייה הבדואית במקרקעי הנגב מונעת או מעכבת את מימושם . הבדואים כמובן אינם אדישים לתועלת האישית שעשויה לצמוח להם מפתרון הסכסוך הקרקעי , והדבר הביא בעבר את חלקם להסכים להסדרי פשרה נקודתיים שונים . אולם כקבוצה נראה שרמים בהם הקולות המזהים בניסיונות הפתרון המוצעים על ידי הממשלה ( כעת , במסגרת הצעת החוק ) כוונה לנשלם מאדמתם , להכחיש את זכותם ולכפות עליהם לוותר על אשר מגיע להם על ידי איום שאי – היענות מרצון תרע את מצבם . בהקשר זה בולטת הטענה שכפיית הסדר חד – צדדי ללא מעורבות של האוכלוסייה עצמה היא מהלך חסר תקנה שאין להשלים עמו . מחקר זה בוחן את ההסדר המוצע באופן ענייני הממוקד בפרטי ההסדר , מתוך ניסיון להתייחס להסדרים הנראים פורמליים או פרוצדורליים , ועל כן " לא מהותיים " , בהתאם לכוחם האמיתי — לעצב זכויות חוקתיות . ברקע של בחינת ההסדרים השונים של הצעת החוק עומדת ההגנה החוקתית המוקנית 14 אם כי ראו טענה שהסדרת בעלות במקרקעין מביאה דווקא להרעת מצבם של מחזיקים בשל הגברת כוחה של הממשלה : Larissa Katz , Governing through Owners : How and Why Formal Private Property Rights Enhance State Power , 160 ) ; nIversItyu of P ennsylvanIa awl evIewr 2030 ) 2012 רונית לוין – שנור דיני רישום מקרקעין — הרישום , ההסדר ותוצאותיהם בישראל ובגדה המערבית 57 ( בורסי , . ( 2012 15 זוהי נקודת המוצא בדוח גולדברג , לעיל ה " ש , 2 בדוח בגין בסיום מהלך ההקשבה , לעיל ה " ש , 3 ובהצעת החוק — בסעיף המטרות , סעיף , 1 ובדברי המבוא להצעה . 16 ראו סנדי קדר " זמן של רוב , זמן של מיעוט : קרקע , לאום , ודיני ההתיישנות הרוכשת בישראל " עיוני משפט כא . ( 1998 ) 733 - 732 , 665 קדר טוען כי " העתקת כובד המשקל של הדיון בסוגיה של הסדר הקרקעות והתיישנות לשאלות של פרוצדורה וראיות עיקרה או עמעמה את השאלות המהותיות שעמדו בבסיס הפרקטיקות הללו , ועיצבה את הדיון כדיון טכני בעיקרו , ניטרלי ומשולל הטיות או משמעויות פוליטיות " . בניגוד לכך מחקר זה מתייחס ברצינות גם לעניינים " פרוצדורליים " .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר