א. מבוא

עמוד:9

מבחינת הבדואים בנגב , מנגד , החזקתם בקרקע נמשכת ורציפה מימים ימימה , למעט כאשר נדרשו על ידי כוחות הביטחון לפנות את החזקתם בקרקע שברשותם ולהתיישב ב " אזור הסייג " . החזקה זו מבוססת על זכות אבות ועל המשפט השבטי , שלהם קדימות על פני כל דרישה פורמלית או מהותית להוכחת זכות בקרקע . הבדואים מבקשים לדחות את הבסיס העובדתי והמשפטי שעליו נסמכת המדינה בקביעותיה הגורפות שמקרקעי הנגב הם מבחינת מהותם , המעשית והמשפטית , קרקעות מתות אשר לבדואים אין כל זכות בעניינן , וכן הם טוענים להכרה בזכויותיהם בקרקע כזכויות של מיעוט ילידי . ע " א 4220 / 12 אלעוקבי נ ' מדינת ישראל ( תלוי ועומד ) . ראו אורן יפתחאל , סנדי קדר ואחמד אמארה " עיון מחודש בהלכת ' הנגב המת ' : זכויות קניין במרחב הבדווי " משפט וממשל יד . ( 2012 ) 7 את הדיון והביקורת על טענות אלה אשאיר למקום אחר . 8 הבדואים שנותרו בנגב לאחר הקמת מדינת ישראל קובצו בשטח מוגדר של כ – 1 , 100 קמ " ר , שכונה " אזור הסייג " , והפכו ל " מפוני פנים " . באזור הסייג היו טרם הקמת מדינת ישראל שבטים אחדים . אלה וגם אלה היו נתונים למשטר צבאי עד לחודש דצמבר . 1966 על הפינוי לאזור הסייג ראו דוח גולדברג , לעיל ה " ש , 2 בעמ ' ; 10 - 9 עמנואל מרקס החברה הבדווית בנגב 89 , 37 ( רשפים , (; 1974 חנינא פורת " הבדוויים בנגב : עימות ומחלוקות בשאלות הבעלות על הקרקע והקמת יישובי קבע " 1973 - 1960 קתדרה . ( 2007 ) 126 ראו גם ע " א 496 / 89 אל – קאלאב נ ' אוניברסיטת בן גוריון בנגב , פ " ד מח ( (; 1991 ) 343 ( 4 ע " א ( מחוזי ב " ש ) 1165 / 09 אבו אלקיעאן נ ' מדינת ישראל ( ניתן ביום . ( 28 . 2 . 2011 9 ראו למשל פורום דו – קיום בנגב לשוויון אזרחי " תהליכים של נישול בנגב – נאקב : מדיניות תביעות הנגד כלפי הערבים הבדואים " www . dukium . org / : ( 10 . 12 . 2012 ) 17 - 16 heb / wp – content / uploads / 2012 / 03 / Counter – claims – Hebrew – 2012 . pdf 10 לטעמם של הבדואים , אפיון אדמות הנגב כמקרקעי " מוואת " , אף אם המועד הקובע הוא מועד חקיקת חוק הקרקעות העותמאני ב – 1858 ( עניין שהם חולקים עליו ) , טעון בדיקה פרטנית של כל מקרה ומקרה . בדיקה כזאת עשויה להראות כי לפחות בעניין חלק מתביעות הבעלות אין הקרקע עולה כדי סיווג זה לנוכח סימנים של עיבוד חקלאי ויישוב ולאור עדויות נלוות על הכרה בפועל של מוסדות היישוב והמנדט שהקרקע היא מסוג " מירי " . עוד הם טוענים כי פקודת הקרקעות ( מתות ) מתקופת המנדט הוחרגה במפורש מלחול על מקרקעי הנגב הבדואים , וכך אף נהגו בפועל פקידי המנדט . כן נטען כי הפרשנות שנתן בית המשפט העליון בעניין אל הואשלה ( לעיל ה " ש 7 ) לפקודת הקרקעות ( מתות ) שגויה , מאחר שאינה מבחינה בין שני חלקי התיקון לסעיף 103 לחוק הקרקעות העותמאני . ראו יפתחאל , קדר ואמארה , לעיל ה " ש . 7

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר