אדמיאל קוסמן קריאה סטרוקטורלית בסיפור מן המדרש המעשה בתלמיד, בזונה ובציצית

עמוד:12

ולדבריהם ניתן לקבוע על דרך ההכללה כי מחקר מקורות חז " ל " קפץ כמעט ישר מניתוח מסורתי פילולוגי למסתורין של האנליזה הפוסטמודרנית " - כשהוא מדלג כמעט לגמרי על שלב הביניים ( שהיה מעין חוליה מקשרת בין שני שלבים אלו במחקר התרבות והספרות במערב ) של הניתוח הסטרוקטורליסטי . גרשוביץ׳ וקובלמן אף מעירים שהרושם העולה משיטות המחקר הפוסטמודרניות העכשוויות הוא שהחוקרים מנסים בכל כוחם " להתגבר על הסטרוקטורליזם , לעקור אותו , על אף העובדה שבחקר ספרות חז " ל הוא לא הספיק להשתרש " . על מנת לחזק את תוקפה של הטענה בה פתחתי , שדרך החשיבה התלמודית והמדרשית מתאימה במיוחד לעקרונות היסוד של הסטרוקטורליזם , אעלה כאן שלוש נקודות ראשוניות שמטרתן הדגמת קרבה זאת בדרכי החשיבה : א . הקריאה הסטרוקטורלית מתעלמת מסדר האירועים הקונקרטי ורואה את העיקר בתבנית המופשטת שבה - כמו בחשיבה המדרשית מודרכת קריאה זו על ידי הכלל הקובע ש " אין מוקדם ומאוחר בטקסט " . ב . הקריאה הסטרוקטורלית מבקשת למצוא את המשמעות האחדותית של היצירה - כך , בדרך דומה , מבקש המדרש לקרוא את המקרא כמארג אחדותי שלם . ג . החשיבה המדרשית מעדיפה לעתים קרובות לקרוא את הטקסט ואת המציאות בדרך ניגודית . יונה פרנקל מנסח באופן ברור את הטענה האחרונה בנוגע לדרך החשיבה של חז " ל . פרנקל טוען כי תמונת העולם של חז " ל מבוססת על חלוקה של העולם לקטבים ניגודיים - ובדרך זו גם מתאפיינת דרך הבנת הכתובים שלהם . פרנקל מגדיר זאת כך : מתקבל על הדעת שהתפיסה הניגודית של המציאות מקורה בדואליזם של עולם בין מתוד ותמונת עולם , ספרית פועלים , תל אביב ; 1976 רוברט אלן סגל , תיאוריות של מיתוס , תרגום תמי אילון אורטל , רסלינג , תל אביב תשס " ח , עמ׳ ; 138 - 131 קלוד לוי שטראוס , מיתוס ומשמעות : פענוח קוד התרבות , תרגום ואחרית דבר נמרוד בר עם , בבל 2010 [ אחרית דבר זאת תצוין בהמשך בקיצור : בר עם ] . על השימוש בקיטוב הבינארי לניתוח אגדות ראו מאמרו הקלאסי של לוי שטראוס : Claude Levi - Strauss , “ The Structural Study of Myth " , The Journal of . American Folklore , Vol . 68 , No . 270 , Myth : A Symposium ( 1955 ) , pp . 428 - 444 ועל יישומה של שיטה זאת בחקר הספרות בכלל ראו : Jonathan Culler , Structuralist Poetics – Structuralism Linguistics and the Study of Literature , Routledge , London 1975 2 אורי גרשוביץ׳ וארקדי קובלמן , " מנגנון בניית הטקסט ועקרונות מטפוריים במבנה המשנה – ניתוח פורמליסטי של מסכת קידושין " , בתוך : אבידב ליפסקר ורלה קושלבסקי ( עורכים ) , מעשה סיפור : מחקרים בסיפורת היהודית , כרך ב , הוצאת אוניברסיטת בר אילן , רמת גן תשס " ט , עמ׳ 11 ( המאמר כולו בעמ׳ 42 - 11 ) [ להלן בקיצור : גרשוביץ׳ וקובלמן ] . 3 גרשוביץ׳ וקובלמן ( לעיל הע׳ , ( 2 שם . 4 ראו יונה פרנקל , דרכי האגדה והמדרש , גבעתיים , 1991 עמ׳ 191 - 185 [ להלן : פרנקל ] . 5 ראו פרנקל ( לעיל הע׳ , ( 4 לאורך כל הפרק שכותרתו " אחדות המקרא " , בעמ׳ . 196 - 161

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר